Kaprifolium

noveller i utvalg

av (forfatter) og Espen Haavardsholm (redaktør).

Gyldendal 2000 Innbundet

Boken inneholder et utvalg av Johan Borgens noveller. Her fins et rikt spenn av noveller fra alle periodene i hans forfatterskap. Klassikere som Kaprifolium, Stjernen og Kråkene er representert, foruten en rekke andre korthistorier. Det er også tatt med enkelte eksempler på Borgens epistler og avisstubber.

Er Johan Borgen en av våre fineste novellekunstner til alle tider? Enkelte har ment det. Ingen norsk forfatter har i alle fall så konsekvent, og gjennom så mange år, gjort novellen til et hovedanliggende. Kapfrifolium er et nytt og kresent utvalg av Johan Borgens beste i kortformat. Utvalget er gjort av Espen Haavardsholm, som har skrevet Øst for Eden. En biografi om Johan Borgen. Her fins et rikt spenn av Borgens noveller fra alle periodene i hans forfatterskap. Selvsagt er klassikere som f.eks. «Kaprifolium», «Victoria Regia», «Stjernen», «Kråkene» og «Natt og dag I» representert, foruten en rekke andre sterke korthistorier. Som ekstrabonus er det også tatt med enkelte eksempler på Borgens elegante epistler og avisinnlegg. Kort sagt: Kaprifolium er en bugnende bukett med stor fortellerkunst. Johan Borgen (1902.79) var en av de mest allsidige og produktive norske kulturpersonlighetene på 1900-tallet. Han var forfatter, journalist, litteraturkritiker og radiokåsør, og skrev en lang rekke noveller, romaner, skuespill og hørespill. Borgen debuterte med novellesamlingen Mot mørket (1925), og mottok Nordisk Råds litteraturpris i 1967 for Nye noveller. Ved siden av novellene er Borgen kanskje mest kjent for romantrilogien om Lillelord (1955.57).

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275256

EAN 9788205275256

Serie Månedens bok

Genre Klassisk litteratur

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

Harvest Magazine ba sine lesere om tips til gode naturbøker. "Noen foreslo et helt forfatterskap, andre en enkelt bok. Her er romaner og sakprosa, dikt og reiseskildringer. Alle handler nok ikke like mye om naturen, men kanskje husker dere en bestemt passasje som gjør det?
Her er svarene, i en ikke-alfabetisk og sjanger- og kvalitetsmessig ikke-rangert rekkefølge:"

• "Venezia" av Kjell Ola Dahl
  • "Samiske beretninger - I utvalg fra J.K.Qvigstads Samiske eventyr og sagn I-IV, 1927-1929" av Brita Pollan
  • "Fangeliv" av Roy Jacobsen
  • "Konstruksjon og inderlighet - essays" av Trude Marstein
  • "Driftige damer - lærde og ledende kvinner gjennom tidene" av Elisabeth Aasen
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "Sannheten" av Anne Oterholm
  • "Vårt vanskelige liv" av Cora Sandel
  • "Don Carlos ; Giovanni : roman" av Thorvald Steen
  • "Inn i barndomslandet - Tove Jansson - Sigrid Undset - Selma Lagerlöf" av Tordis Ørjasæter
  • "Far, mor og oss" av Mumle Gåsegg
  • "Min arm, min tarm" av Johan Borgen