Omtale fra forlaget
Sara er fire år. Moren hennes er student og skriver på hovedfagsoppgaven sin. I løpet av romanen får vi innblikk i hverdagen deres, i den unge morens svært bevisste og kritiske holdning til egne handlinger, frykten for klisjeer, ønsket om å være en god mor. Men så tetter alt seg til. «… en helt original bok … imponerende håndverk.» Morten Abrahamsen, VG «Det virker lenge mellom hver gang det utkommer en virkelig viktig roman i dette landet. Men nå er Trude Marstein kommet med sin bok nummer to.» Nøste Kendzior, NRK P2, Kulturnytt «… et overbevisende portrett av en ung mor som desperat ønsker kontroll.» Hege Steinsland, Aftenposten «Med årets roman bekrefter hun at hun er en av sin generasjons mest sentrale forfattere.» Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad «Marsteins roman er dramatisk pirrende … språklig er den konsekvent gjennomført.» Kari Mørkved, Adresseavisen «… forunderlig suggererende … Boka er tett og intens … Marstein behersker sitt håndverk, og demonstrerer et originalt talent.» Ellen Pollestad, Nordlys «Den er skremmende god … ein varig forfattar.» Jan Askelund, Stavanger Aftenblad «Plutselig høre noen åpne en dør er skrevet med en språklig nøyaktighet der små detaljer blir talende for større sammenhenger. Det er en gjennomført bok, både motivmessig, stilistisk og tematisk. Marstein er en forfatter en bør holde et våkent øye med i fremtiden.» Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2019
Format Heftet
ISBN13 9788205530416
EAN 9788205530416
Språk Bokmål
Sider 255
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Det hender at bøker ligger lenge hos meg før jeg leser dem. Noen ganger mer enn tjue år. Jeg er glad for at jeg endelig plukka opp denne. Intens beskrivelse av hverdagene til en mor og datteren Sara på fire år. Ubehagelig gjenkjennbare følelser.
Spennende blikk på barneoppdragelse, ble aldri klok på om mammaen var helt sprø, eller veldig smart, artig lesning.
Intens og god beskrivelse av en alenemor, og hvordan hun forsøker å holde holdet over vannet. Boken er skrevet i jeg form og formidler alenemorens tanker. Det fremstår som svært troverdig.
Marstein skriver godt psykologisk om mor - datterforhold. Mye detaljer , men det må til og gjør Marsteins bøker til det de er. Det gjør litt vondt å lese om denne moren som nærmest litt overintelektuell og analytisk krenker datteren samtidig som hun elsker henne inderlig høyt.
Med en grenseløs lojalitet og en forståelse av situasjonen på grensen til det uhyggelige ser hun på meg og sier, du mente det ikke, det gjorde ikke så vondt. Først da jeg bryter sammen i gråt fordi dette er mer enn jeg kan mestre, begynner hun å gråte, vi gråter begge to mens vi ser på hverandre, og jeg hører noen åpne en dør.
Av hvilken verdi er den ekte, virkelige kjærligheten tenker jeg, når det ikke vises ikke brukes, bare ligger tung og gnager.
Vi vil ha barn, tenker jeg, for å ha noe å degge for så lenge det varer; et hjelpeløst nurk med hele spedbarns- og småbarnsalderen foran seg og all den tid fullstendig avhengig av oss... Behovet for barn er ingenting annet enn en fysisk drift.
218 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verketDet er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.
Lista viser de siste bøkene i spalta «Klok på bok» i ukeavisa «Dag og tid». Ansvarlig «Medikus Libri» sier dette i utgaven for 26. januar: «For boklækjaren er livet enkelt, eg er her for å få folk til å lese bøker. Gode bøker. Gjerne bøker du ikkje ville lese, om det ikkje var for Klok på bok.»