Rødby - Puttgarden

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Oktober 2006 Innbundet

Jane og Tine er søstre. De bor sammen i den danske småbyen Rødbyhavn, og arbeider begge i parfymeavdelingen på fergen som går mellom Rødby og Puttgarden. Tine er alenemor, og i likhet med moren og bestemoren før dem ser Tine og Jane menn komme og gå. I den lille havnebyen er det stadig noen som dør, mens innbyggerne sukker og lar livet fortsette som før.

Jane og Tine er søstre og bor sammen i den danske småbyen Rødbyhavn. De jobber begge i parfymeavdelingen på ferja mellom Rødby og Puttgarden og kan nesten alle duftene på rams. Tine er alenemor, som moren deres var og bestemoren før henne. I likhet med kvinnene i familien før dem, ser Tine og Jane menn komme og gå. Og i den lille havnebyen er det stadig noen som dør, mens innbyggerne sukker og lar livet fortsette som før. Tilværelsen til Jane og Tine kan synes hverdagslig på overflaten - de gir parfymeprøver til kundene, flørter med menn på båten og spiser kjøttkaker til middag - men de to unge søstrene er alt annet enn ordinære.

"Rødby-Puttgarden" er en bok om det livfulle og det livløse, om å være sammen og å være alene - skildret i en ren prosa som er både humoristisk, sår og forunderlig.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Danmark

Som flere før meg har nevnt så skriver Helle Helle om hverdagen til de to søstrene Tine og Jane. Forskjellen mellom de tidligere kommentatorene og undertegnede er at jeg ikke finner det spesielt underholdende eller interessant å lese om andre menneskers kjedelige hverdager. Det er nemlig det det er mest av i denne boken; helt vanlige, A4-dager der det ikke skjer noe som helst. Man står opp, spiser, arbeider, går hjem, spiser og går til sengs.

Hvis nogen spurgte vores mor, hvordan hun havde det, fortalte hun, hva hun havde lavet. Nu havde jeg lavet stikkelsbærgrød.

Bøker eg ikkke eig

• "Biler og dyr" av Helle Helle