Taterne

livskampen og eventyret

Andresen & Butenschøn 2000 Innbundet

Denne boken er ment å gi den fullstendige historien om taterne i vår kultur, og tar for seg bl.a. forfølgelse, yrker som var vanlige blant taterne, litteratur og musikk, hvordan taterne har forholdt seg til storsamfunnet og omvendt, religion og misjon blant taterne og hvordan det har begynt å vokse fram en stolthet rundt taterkulturen. Med litteraturliste og register.

Taterne i norsk kulturhistorie
Alf Prøysen sa han hadde lært det viktigste om visekunsten av taterne . de som i hans barndom kom vandrende eller kjørende "etter Prestvæga". Det er flere enn ham som har mottatt lærdom fra det reisende folket. Denne boken er ment å gi den fullstendige historien om taterne i vår kultur, det innebærer . ikke minst . alt det positive taterne har bidratt med.
Men historien er sammensatt, og den har mørke flekker. Taterne har insistert på sin egenart og valgt å leve annerledes. Det har straffet seg og pådratt dem lidelser. Det har vært konflikter mellom de reisende og bondesamfunnet. Det århundre vi nylig har lagt bak oss, 1900-tallet, var kanskje det værste av alle.
Først nå, når det reisende folket er forsvunnet ut av hverdagsbildet, oppdager mange det de kanskje ikke hadde ventet . taterne er savnet, fargene er borte, sangen har stilnet. Men de reisende er i ferd med å vinne ny stolthet og aktelse, og denne boken er et bidrag i den prosessen.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2000

Omtalt sted Norge

I voksen alder tenkte han mye på denne episoden og kom frem til at han egentlig hadde fortjent juling på grunn av dårlig oppførsel. Mange tenkte likedan, men det trengtes oftes litt livserfaring for å finne ut at også taterne var mennesker med normale behov

Bøker eg ikkke eig

• "De reisende - en norsk minoritets historie og kultur" av Ragnhild Schluter
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Folket som ingen vil ha - forfølgelsen av sigøynerne i Øst-Europa" av Jahn Otto Johansen
  • "Et annet folk" av Britt Karin Larsen
  • "En gang var vi som vinden - samtaler med en norsk minoritet" av Britt Karin Larsen
  • "På sporet av deg selv - håndbok i slektsforskning" av Tore Strømøy
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "På loffen - landstrykere og vagabonder langs norske landeveier" av Thor Gotaas
  • "Tater-Milla, Stor-Johans datter" av Dagfinn Grønoset
  • "Slavene på Akershus - historien om vårt strengeste fengsel" av Yngvar Ustvedt
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid