Kron og mynt

eit veddemål

Gyldendal 2000 Innbundet

Samson, med etternavnet Avsenius, kommer inn i Fløgstads roman i sin nediste fiskekutter «lik eit 48 fots isfjell», og med ei kveite på et kvart tonn i vinsjen. Når han endelig kommer i land, tar han livet av en kvinne ved å gi henne en overdose sæd. Alt han gjør er stort: Han spiser så mye at han ved en feiltakelse kaster opp hjertet sitt i en rød plastbøtte. Romanens handling spenner fra 1660 til 1997 og vi beveger oss fra nordnorsk kyst til sørafrikansk urskog. Samson Avsenius får følge av en lang rekke burleske personligheter. Boken forsøker å gripe tidsskriftet rundt det nye årtusen speilet mot tidligere historiske hendelser i Europa, og arter seg som en fornyelse av barokk eller burlesk realisme, en form for moderne barokk.

Romanens handling spenner fra 1660 til 1997 og vi beveger oss fra nordnorsk kyst til sørafrikansk urskog. Tjerand Fonn ser linjene i barokkskulpturen slynga seg inn i hans eigen kropp. Den grunnrike Pål Seland svingar ljåen over plenen slik han lærte det i utslåttene. Preikestolen i Stavanger Domkyrkje fortel ei erotisk historie. Gro Ruud er ein politisk komet frå låglandet austafjells. Over heile Europa trugar storflaumen med å fløyma over det politiske landskap. Leo Silber tryllar fram nakne kvinner og kappløver frå Moskva til Amsterdam. Samson Avsenius kjører att og fram gjennom forteljinga. Papirhistorikaren Johann Georg Bouziane finn vassmerke på blanke ark og under flaumen av typografiske teikn. Over heile forteljinga kometen på himmelen, fiskane i havet, fridomstreet i jorda. Og pengane som snurrar rundt og rundt: Mynt og kron. Kron og mynt. Kron og mynter Kjartan Fløgstads åttande roman, og førte til at han vart belønna med Brage-prisen og Gyldendal-prisen. Anmeldere om boka:«. en suveren, uovertruffen oppvisning i skaperevne og fantasikraft. Ingen skriver bedre i Norge i dag.» Terje Stemland, Aftenposten «Kron og mynt er et «must» for alle som er interessert i vårt samfunn og vår samtidslitteratur.» Øystein Rottem, Dagbladet «Fløgstad har helt enkelt skrivit en norsk motsvarighet till James Joyces Ulysess .» Nils Schwartz, Expressen «En av de vesentligste samtidskritiske romaner i Skandinavia på 90-tallet.» Eva Pohl, Berlingske Tidende

Utgivelsesår 2000

Tildelt litteraturpris Brageprisen Skjønnlitteratur 1998

• "Shanghai ekspress" av Kjartan Fløgstad
  • "Rasmus" av Kjartan Fløgstad
  • "Eld og vatn - nordmenn i Sør-Amerika" av Kjartan Fløgstad
  • "Loven vest for Pecos og andre essays om populær kunst og kulturindustri" av Kjartan Fløgstad
  • "Fimbul - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "Magdalenafjorden - roman" av Kjartan Fløgstad