Kron og mynt

eit veddemål

Gyldendal 2002 Heftet

Samson, med etternavnet Avsenius, kommer inn i Fløgstads roman i sin nediste fiskekutter «lik eit 48 fots isfjell», og med ei kveite på et kvart tonn i vinsjen. Når han endelig kommer i land, tar han livet av en kvinne ved å gi henne en overdose sæd. Alt han gjør er stort: Han spiser så mye at han ved en feiltakelse kaster opp hjertet sitt i en rød plastbøtte. Romanens handling spenner fra 1660 til 1997 og vi beveger oss fra nordnorsk kyst til sørafrikansk urskog. Samson Avsenius får følge av en lang rekke burleske personligheter. Boken forsøker å gripe tidsskriftet rundt det nye årtusen speilet mot tidligere historiske hendelser i Europa, og arter seg som en fornyelse av barokk eller burlesk realisme, en form for moderne barokk.

«En av de vesentligste samtidskritiske romaner i Skandinavia på 90-tallet.»Eva Pohl, Berlingske Tidende Tjerand Fonn ser linjene i barokkskulpturen slynga seg inn i hans eigen kropp. Den grunnrike Pål Seland svinger ljåen over plenen slik han lærte det i utslåttene. Preikestolen i Stavanger Domkyrkje fortel ei erotisk historie. Gro Ruud er ein politisk komet frå låglandet austafjells. Over heile Europa trugar storflaumen med å fløyma over det politiske landskap. Leo Silber tryllar fram nakne kvinner og kappløver frå Moskva til Amsterdam. Samson Avsenius kjører att og fram gjennom forteljinga. Papirhistorikaren Johann Georg Bouziane finn vassmerke på blanke ark og under flaumen av typografiske teikn. Over heile forteljinga kometen på himmelen, fiskane i havet, fridomstreet i jorda. Og pengane som snurrar rundt og rundt: Mynt og kron. Kron og mynt.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205299443

EAN 9788205299443

Språk Nynorsk

Tildelt litteraturpris Brageprisen Skjønnlitteratur 1998

• "Shanghai ekspress" av Kjartan Fløgstad
  • "Rasmus" av Kjartan Fløgstad
  • "Eld og vatn - nordmenn i Sør-Amerika" av Kjartan Fløgstad
  • "Loven vest for Pecos og andre essays om populær kunst og kulturindustri" av Kjartan Fløgstad
  • "Fimbul - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "Paradis på jord - roman" av Kjartan Fløgstad