Pariseren, eller Al-Barisi

av (forfatter) og Pål H. Aasen (oversetter).

Pelikanen 2020 Innbundet

Isabella Hammads mesterlige romandebut Pariseren utforsker en avgjørende periode i Palestinsk historie gjennom fortellingen om en ung manns reiser og romanser, fra hans studier i Frankrike under første verdenskrig, til hans retur til et Palestina som begynner å kjempe for selvstendighet.

Midhat Kamal er sønn av en mektig tekstilhandler fra Nablus i det Ottomanske Palestina. Han er en drømmer, en romantiker og estet, som i 1914 reiser for å studere medisin i Montpellier, der han blir håpløst forelsket. Da Midhat senere returnerer til et Nablus som er falt i Britenes hender, og regioner nærmest eksploderer under trykket fra nasjonalistiske spenninger, må han balansere sin splittede lojalitet mellom hans elskede Europa og trykket fra det lokalsamfunnet som nå kaller han al-Barisi - Pariseren. Pariseren er en episk krønike som henter inspirasjon fra London-fødte Hammads egne palestinske familie. Romanen slekter på storheter som Tolstoi, Turgenjev og Stendhal, og er en besettende leseopplevelse som ikke gjør sammenlikningen til skamme.

Forlag Pelikanen

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Frankrike Palestina

Midhat Kamal er eldste sønn av en suksessrik tekstilhandler fra Nablus. I 1914 reiser han til Frankrike for å studere medisin. I Montpellier får han losji hos professor Molineu, og datteren Jeannette. Europa er i krig, men er likevel så annerledes enn Palestina. Kvinner er spesielt mye friere enn hva Midhat er vant til, og det tar tid å venne seg til den nye livsstilen. Midhat forelsker seg hodestups, men flykter likevel til Paris, hvor han studerer historie og filosofi. Tilbake i hjemlandet, synes han alt er så tradisjonelt, og han lengter tilbake til Europa, men faren forbyr ham å reise.
Palestina har nå britisk styre, og hele landet syder av indre spenninger. Det handler om å bli selvstendig, noe som ikke blir særlig enkelt.

Boken er inspirert av forfatterens palestinske familie.
Veldig interessant og lærerik. Ikke direkte lettlest, men verdt å få med seg.

• "Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin" av Erik Fosnes Hansen
  • "Stjernenes knitring" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Fernando Pessoas tre siste dager - et delirium" av Antonio Tabucchi
  • "Slik natten er - fortellinger fra Aleppo" av Niroz Malek
  • "Den avstengte øya" av Sigrídur Hagalín Björnsdóttir
  • "Alice B. Toklas' sjølvbiografi" av Gertrude Stein
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "Min kinesiske farmor" av Lars Saabye Christensen
  • "Det regnet fugler" av Jocelyne Saucier