Livet her er vidunderlig

Paula M. Beckers liv

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Solum Bokvennen 2020 Innbundet

«Hun var her. I verden og i huset sitt.» Slik åpner Marie Darriussecqs roman om Paula Modersohn- Becker, «Livet her er vidunderlig». Paula Becker - født i Dresden i 1876 - sies å være den første kvinnen som malte et selvportrett naken. Dette gjorde hun allerede i 1906, og hun var i tillegg gravid. Modersohn-Becker ble ofte kalt en ekspresjonist, fordi maleriene hennes var særdeles utenom det vanlige. Kvinnene hun malte var grove, realistiske og fargerike, ispedd en viss mystikk. Maleriene viser ofte kvinner, og kvinner med barn, i melankolske og triste omgivelser. Hun var noe så sjeldent som en kvinnelig kunstner som malte kvinner - slettes ikke vanlig kost tidlig på 1900-tallet, og noe som vitner om en kunstner i tydelig opposisjon til patriarkatet som dominerte datidens kulturliv.

Historisk roman om kunstneren Paula M. Becker!

- «en vakker litterær biografi med ukonvensjonell oppbygning» - Silje Bekeng, Klassekampen.
- «Nøkternt, men dypt fascinerende portrett av kunstneren som kanskje var den første som malte virkelig nakne kvinner.» - Ole Jacob Hoel, Adresseavisen.

«Livet her er vidunderlig: Paula M. Beckers liv», er både en fortelling om en kvinnelig kunstners altfor korte liv, og en fortelling om utfordringene ved være en kvinne i kunsten. Boken er oversatt fra fransk av Agnete Øye.

Marie Darrieussecq (f. 1969) er prisbelønt forfatter og psykoanalytiker fra Frankrike. Hun vakte stor oppmerksomhet med debutromanen «Suggesjoner» da den kom ut i Frankrike i 1996. Romanen ble en internasjonal bestselger, og har blitt oversatt til over 40 språk. I The New Yorker ble hun hyllet som Frankrikes beste unge forfatter.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788256020270

EAN 9788256020270

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914 1850-1899

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Paula Modersohn-Becker

For et vakkert og respektfullt portrett av den fantastiske maleren, som jeg gjerne skulle se utstilt her til lands. Leste boken på svensk.

• "Det materielle livet" av Marguerite Duras
  • "Sommeren 80" av Marguerite Duras
  • "Brev til Camondo" av Edmund De Waal
  • "Egne steder - om skrivende kvinner, lidenskap og et lite hus på den franske landsbygda" av Kristin Valla
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "Ettermiddager" av Ferdinand von Schirach
  • "Svømme hjem - roman" av Deborah Levy