Osnabrück

av (forfatter) og Grete Kleppen (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Eve Klein si dotter freistar å redde den jødiske slekta til mora frå gløymsla. Med hjelp frå mora, og gjennom å skrive, vil ho vekkje alle tillive og få dei til å fortelje før det blir for seint. Boka er ei av tre bøker kor forfattaren skriv med utspring i eigne familieerfaringar. Dei andre to bøkene er Gull og Blendverk.

Osnabrück er en roman om forholdet mellom en mor og en datter, laget som en datters portrett av sin mor mens moren ennå var i live, og skrevet med like mye ømhet og humor som brutalitet. I Osnabrück forsøker datteren å redde morens jødiske slekt fra glemselen. Med morens hjelp, og gjennom skriften, vil hun vekke dem alle til live og få dem til å fortelle før det blir for sent. Etter at romanens Eve Klein forlot den tyske byen, som romanen henter sin tittel fra, tidlig i 1930-årene, ble hele slekten utryddet. Mellom mor og datter er det et forhold som ikke kan kalles kjærlig. Likevel er de, og har de vært, uadskillelige. Moren er den realistiske, den konkrete og den som har økonomisk sans. Om sin egen mor sier forfatteren: «Når min mor konfronteres med noe tragisk, tar hun på seg ryggsekken og går.» Om seg selv sier Cixous: «Jeg er en tragisk person, for alltid bergtatt av det tragiske.» Slik er forholdet mellom mor og datter også i romanen: Datteren er poet, drømmer og oppdager. Datterens portrett av moren er en følelsesnær, jeg-sentrert, åpen og monologisk fortelling, en fortelling full av humor og paradokser. Dette er en roman om det livslange morstapet, like fra den første tårevåte adskillelsen da treåringen skal begynne på skolen i åpningsscenen .; «Tre og eit halvt år gammal miste eg mor mi. Det var første gangen.» .; til de avsluttende scenene der den gamle morens liv nærmer seg en slutt. Boka gjengir tankene på døden, og det endelige morstapet blir tydelig. En modig disseksjon av et forhold som rommer det meste: kjærlighet, hat, incestuøse trekk, frastøting og tiltrekning, fortielser og blottleggelser.«Etter Osnabrück må man virkelig betrakte sin egen mor på en ny måte.»Fabienne Pascaud, Télérama

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205309036

EAN 9788205309036

Serie Marg

Omtalt sted Tyskland

Gud er eit Kva ein må tru på utan å tru på det.

Skal berre hente roser til deg, sa eg. Vi lyg for gamle og for barn, narrer dei for at dei ikkje skal byrje å gråte, seier at vi kjem tilbake, for å hindre at dei følgjer etter oss. Eg fjerna meg. Kjem snart tilbake, sa eg, og tenkte at eg kjem ikkje tilbake. ...

Det er enda lenge til en ny Nobelpris i litteratur skal deles ut. Men britiske bettingbyråer har lister for alt. Her er topp tolv på Nicer odds sin liste per februar 2023. Der det finnes norske oversettelser har jeg lagt inn det og hver forfatter representeres kun med ett verk - som er helt vilkårlig valgt av meg!

Hvor mange av forfatterne har du lest?

Var boksalg på det det lokale biblioteket her i bygda, kr 10 pr bok. Måtte ha med meg tre stykker - den ene hadde jeg fra før, viste det seg. Bøkene var blitt lånt ut sist hhv 30. juni 2007, 2. juli 2007 og 10. mars 2005 - synd at de står og støver ned i hyllene...

• "Vandreutstillinger - dikt" av Cecilie Løveid
  • "Jordens fordømte" av Frantz Fanon
  • "Hvis dette er et menneske" av Primo Levi
  • "Fiksjon og film - narrativ teori og analyse" av Jakob Lothe
  • "Den gode jord" av Pearl S. Buck
  • "48 rue Defacqz - roman" av Hanne Ørstavik
  • "En kvinne i Berlin - dagboknotater fra 20. april til 22. juni 1945" av Anonym
  • "Lyrikkens liv - innføring i diktlesning" av Christian Janss
  • "Samlede dikt" av Tor Ulven