Operasjon Fritham

Press 2009 Innbundet

Dette er den tredje romanen med Knut Fjeld.

En minnestund skal avholdes på Svalbard etter en tragisk hendelse under 2. verdenskrig. Under et forsøk på å gjenerobre øygruppen blir to norske skip senket utenfor den forlatte russiske gruvebyen Barentsburg. Skipene er bemannet med norske og engelske soldater og sjømenn. Femten av dem dør under det tyske flyangrepet. Tyskere, russere, engelskmenn og nordmenn med tilknytning til tragedien, alle nå i syttiårene, deltar i seminaret som også er ment å skulle føre til forsoning og tilgivelse. Men i løpet av noen korte sommerdager i Ny-Ålesund avsløres hittil ukjente og blodige hemmeligheter rundt den gamle hendelsen. Sysselmannsbetjent Knut Fjeld kjemper fortvilet for å forhindre at en trenet og kynisk morder fra 2. verdenskrig, dreper igjen. Men på kontoret i Longyearbyen er det ingen som tror på ham. Operasjon Fritham er tredje roman i Monica Kristensens krimserie fra Svalbard, etter Hollendergraven (2007) og Kullunge (2008).

Forlag Press

Utgivelsesår 2009

Serie En krim fra Svalbard

Genre Krim

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Omtalt sted Svalbard

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Svalbard.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

Bøker som bør sjekkes ut :-). De bøkene som jeg har skaffet kan legges inn i boksamlingen.

• "Den døde i Barentsburg" av Monica Kristensen
  • "Ekspedisjonen" av Monica Kristensen