Musikk fra en blå brønn

Aschehoug og Landslaget for norskundervisning 2007 Heftet

Første verdenskrig raser og nøden er stor. Den trygge rammen om Herdis' tidlige barndom å rakne, og foreldrene skilles. Dette er den første romanen om Herdis. I etterordet ser Steinfeld på Nedreaas forfatterskap og tematikken i romanen. Boka har også arbeidsoppgaver.

Forlag Aschehoug Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203336249

EAN 9788203336249

Serie LNUs litteraturserie

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

Vår 2015

• "Ved neste nymåne" av Torborg Nedreaas
  • "Trylleglasset ; Musikk fra en blå brønn ; Ved neste nymåne" av Torborg Nedreaas
  • "Morgengaven" av Dea Trier Mørch
  • "En håndfull lengsel" av Bjørg Vik