Mord på Orientekspressen

av (forfatter) og Axel S. Seeberg (oversetter).

Aschehoug 2009 Heftet

Orientekspressen kommer ikke lenger, linjen er blokkert av snøskred. Passasjerene har ikke annet å gjøre enn å gå til ro for natten, omgitt av stille snedekte Balkan-åser. Men Hercule Poirot sover urolig. For det første savner han togets bevegelse. På den annen side virker lydene på toget uvanlig høye. Han er i ferd med å døse av igjen da et eller annet vekker ham på ny. Noe tungt faller mot døren med et brak. Om morgenen viser det seg at en mann i nabokupeen er død, ille tilredt av en mengde knivstikk. Og morderen befinner seg fremdeles på toget.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203212246

EAN 9788203212246

Serie Aschehoug krim

Denne var snodig, på en god måte. Tidskoloritt er det også, du merker at tidene har forandret seg (klarer ikke helt å la være å vri meg i stolen når Poirot inni boka et sted sier at mordet er begått av en hjerne som er kapabel til "kjølig, analytisk tenkning - en angelsaksisk hjerne"). Spesielt med denne fransken som skal presses inn overalt, men alt i alt en lettlest og fornøyelig bok, der svaret på drapsgåten faktisk overrasket meg! Når du leser denne forstår du hvorfor Christie er en legende innen krimsjangeren.

Jeg har sans for kulinariske gleder, og har et instinkt for gode kokker.

'Jeg liker å se sinte engelskmenn,' sa Poirot, 'De er fornøyelige. Jo sterkere beveget de er, jo dårligere behersker de språket.' [Men, omsetjar Axel S. Seeberg, det gjer jo ikkje De heller! Det heiter ikkje "jo ... jo", men "jo ... desto" på norsk!].

'Mon cher, jeg har for vane å ha orden i sakene. Her setter jeg opp en liten tabell over begivenhetene i kronologisk rekkefølge.'

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Togreiser forbinder jeg med det å lese bøker, det finnes jo ikke så få bøker som på et eller annet vis er relatert til tog heller. Her er de jeg fant. Noen flere?

Bøker av Agatha Christie

• "Mord på Nilen" av Agatha Christie