Murder on the Orient express

HarperCollins 1994 Heftet

Orientekspressen kommer ikke lenger, linjen er blokkert av snøskred. Passasjerene har ikke annet å gjøre enn å gå til ro for natten, omgitt av stille snedekte Balkan-åser. Men Hercule Poirot sover urolig. For det første savner han togets bevegelse. På den annen side virker lydene på toget uvanlig høye. Han er i ferd med å døse av igjen da et eller annet vekker ham på ny. Noe tungt faller mot døren med et brak. Om morgenen viser det seg at en mann i nabokupeen er død, ille tilredt av en mengde knivstikk. Og morderen befinner seg fremdeles på toget.

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 1994

Serier Poirot Hercule Poirot

Genre Politi og detektiver Krim

Denne var snodig, på en god måte. Tidskoloritt er det også, du merker at tidene har forandret seg (klarer ikke helt å la være å vri meg i stolen når Poirot inni boka et sted sier at mordet er begått av en hjerne som er kapabel til "kjølig, analytisk tenkning - en angelsaksisk hjerne"). Spesielt med denne fransken som skal presses inn overalt, men alt i alt en lettlest og fornøyelig bok, der svaret på drapsgåten faktisk overrasket meg! Når du leser denne forstår du hvorfor Christie er en legende innen krimsjangeren.

En av Agatha Christies mest kjente bøker er Mord på Orientekspressen som ble utgitt i 1934 og er en av bøkene jeg har kjøpt og lest i mitt Agatha Christie-prosjekt. Når man leser brevet og det Janet Morgan forteller om Agathas tidligere reiser med Orientekspressen, er det ingen tvil om at hun hentet inspirasjon til romanen fra disse reisene. Handlingen i boken er også basert på en virkelig hendelse. I 1932 ble sønnen til piloten Charles Lindbergh kidnappet og drept.

Hercule Poirot er kalt tilbake til England fra Istanbul. Han reiser med Orientekspressen. Calais-vognen er full av ulike mennesker fra prinsesser til handelsreisende. Om bord møter han amerikaneren Mr. Ratchett, som trenger beskyttelse. Ratchett har mottatt drapstrusler, men Poirot avslår oppdraget.

Ratchett blir drept med mange knivstikk. Toget må stoppe på grunn av snø. Ingen kommer seg vekk.. Alle passasjerene får alibi av minst en av de andre passasjerene. En forbløffende løsning på mysteriet som gir Poirot et dilemma. Jeg har sett boken filmatisert flere ganger. Men husket ikke handlingen. Litt av en historie hun har skrevet, ikke underlig at den er filmatisert flere ganger.

Omtale er kopiert fra et blogginnlegg

Jeg har sans for kulinariske gleder, og har et instinkt for gode kokker.

'Jeg liker å se sinte engelskmenn,' sa Poirot, 'De er fornøyelige. Jo sterkere beveget de er, jo dårligere behersker de språket.' [Men, omsetjar Axel S. Seeberg, det gjer jo ikkje De heller! Det heiter ikkje "jo ... jo", men "jo ... desto" på norsk!].

«Saken klarner praktfullt opp. Morderen var en råsterk mann, han var svak, det var en kvinne, det var en høyrehendt person, det var en keivhendt person. Ah! C’est rigolo, tout ça!»

«[…] forfølger ham, sender ham først varselbrev, og hevner seg til slutt brutalt. Svært enkelt, det hele.»
Poirot ristet tvilende på hodet.
«Så enkelt er det neppe, er jeg redd for,» mumlet han.
«Jeg for min del er sikker på at det er sannheten,» sa Bouc, som ble mer og mer begeistret for teorien sin.

Hun spurte interessert: «De er altså virkelig detektiv ?»
«Til Deres tjeneste, Madame.»
«Jeg trodde ikke det var detektiver på toget gjennom Jugoslavia – ikke før man kommer til Italia.»
«Jeg er ikke jugoslavisk detektiv, Madame. Jeg er en internasjonal detektiv.»
«Tilhører De Folkeforbundet ?»
«Jeg tilhører verden,» sa Poirot dramatisk […]

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Togreiser forbinder jeg med det å lese bøker, det finnes jo ikke så få bøker som på et eller annet vis er relatert til tog heller. Her er de jeg fant. Noen flere?

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

• "Mord på Nilen" av Agatha Christie
  • "Guds kvern maler langsomt" av Agatha Christie