Matrevolusjonen

naturlig sunn med skikkelig mat

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Lille måne 2011 Innbundet

Denne boken gir en innføring i LCHF-dietten, tips, oppskrifter, handlelister og svar på vanlige spørsmål. Med litteraturliste og register.

I denne solide og underholdende bestselgeren blir du med på en oppsiktsvekkende reise som forteller deg om de siste tiårs feilslåtte fettskrekk og hvilke katastrofale følger dette har for helsen din. Du får også kunnskapen du trenger for både å forbedre din egen vekt og helse, og å hjelpe familie og venner med å gjøre det samme. Andreas Eenfeldt er en lege som først og fremst interesserer seg for hvordan mat og livsstil kan forbedre helsen, og minske behovet for medisiner. Eenfeldt driver Sveriges største helseblogg: Kostdoktorn.se. Bloggen oppdateres fortløpende med alt fra dagligdagse kuriositeter til reportasjer fra vitenskapelige konferanser, og har over 10 000 besøk daglig.

Forlag Lille måne

Svenske Andreas Eenfeldt, også kjent som "kostdoktoren", har skrevet en meget interessant og tilsynelatende veldokumentert bok om fordelene med lavkarbokosthold. Karbohydrater og stivelse trekkes frem som de store synderne bak fedmeepedemien som har spredt seg i den vestlige verden de siste 30 årene. Fet mat fremstilles som løsningen på problemet. Selv om dette er stikk i strid med de offisielle kostholdsrådene mange av oss er oppvokst med, er det lett å la seg overbevise av forfatteren. Eenfeldt viser til en rekke vitenskapelige studier fra inn og utland, og trenden i disse er tydelig: Lavkarbokosthold ser ut til å ha en rekke helsemessige fordeler. Anbefales!

Denne boka imponerte meg stort! Som tidligere lav karbo skeptiker var det tungt og ta opp denne å begynne og lese, men jeg ble etterhvert veldig nysgjerrig og interessert. Jeg har i mange år tenkte at fet mat tetter igjen blodårene og gir oss hjerteinfarkt etterhvert som vi hiver oss på lav karbo bølgen. Her er det grundig forklart (men på en enkel måte) hvorfor dette ikke er tilfellet.
Den forklarer hvordan fettfobien oppsto, og hvordan en drøss av de mest vanlige vestlige sykdommene eksploderte i antall etterhvert som ris, pasta, hvitt mel og sukker ble vanlig og spise.
Denne boka har snudd opp ned på alt det jeg "alltid" har visst om slanking!
Anbefaler gjerne denne boka videre! :)
Gleder meg til å teste ut litt av det jeg har lest.

Det er like dumt å tro man blir fet av fett, som å tro at man blir grønn av grønnsaker.

~ Christer Enkvist

Den medisinske vitenskapen har gjort så fantastiske framskritt at det knapt finnes friske mennesker lenger.

~ Aldous Huxley

Våre slanke forfedre hadde ingen kaloritabeller stukket inn i lendekledet når de var ute på jakt.

Det gamle verdensbildet ga oss en fedmeepidemi, vanvittige slankemetoder og fordommer. Det nye gir oss vektreduksjon uten sult og savn, skikkelig mat og økt forståelse.

Tiden er inne for å skifte oppfatning. La vekten din vise vei.

Fete mennesker er late og glupske. Det er det mange innerst inne tror i dag. I mangel av en bedre forklaring trodde jeg også det tidligere. I dag gjør jeg ikke det lenger. Tvert imot. Det er ikke vitenskap, det er fordommer mot fedme. Det er god, gammeldags moralisering og minner mistenkelig om Bibelens dødssynder: latskap og fråtsing.

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "Dr. Dahlqvists guide til LCHF - et revolusjonerende kosthold for optimal helse" av Annika Dahlqvist
  • "Helt naturlig mat og trening - god helse, mer energi, sterk kropp, vektnedgang, bedre mage" av Pål Jåbekk
  • "GI-null! - oppskrifter for en slankere kropp - uten sukker og stivelse" av Sten Sture Skaldeman
  • "4000 uker - tiden vår på jorden og hvordan bruke den godt" av Oliver Burkeman
  • "Spis deg ned i vekt - lett med fett - endelig slank!" av Sten Sture Skaldeman
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid
  • "Matglede med lavkarbo - for en sunn og frisk hverdag" av Annika Dahlqvist
  • "Bedre uten brød - bli frisk med lavkarbo - kostholdet som leger vår tids sykdommer" av Wolfgang Lutz
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart