Maksim Gorkij

en dikterskjebne

Gyldendal 1994 Innbundet

Om den russiske forfatteren som kom fra folkedypet, endte som gallionsfigur for Stalins Sovjetunion, og helt opp til våre dager har vært utsatt for en enorm persondyrkelse. Hans diktning preges av kamplyst og frihetslengsel og viser livets mørkeste sider, samtidig som Gorkij trer frem som en av de største optimister i russisk litteratur. Denne boken er en livsskildring basert på senere års forskning, samtidig som den viser Gorkijs rolle i politikken. Med personregister og litteraturliste. Illustrert.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205224704

EAN 9788205224704

Omtalt sted Russland

Omtalt person Maksim Gor'kij

Ja, nå har jeg blitt mer kjent med Maxim Gorkij! Etter å ha lest biografien til Geir Kjetsaa er jeg i støtet til å lese enda flere av Gorkijs bøker.
Han levde i en slags brytningstid ikke minst under ulike politiske omveltninger.
Han var en stor Hamsun-beundrer og det gikk noen brev fram og tilbake mellom de to.
Han kom fra dypeste nød og armod til å bli en viktig person for Sovjet - Republikken. Etterhvert ble det ingen enkel sak for ham, ettersom de politiske retningene begynte å bli ekstreme.
Han drev med propaganda for å avskaffe tsardømmet, ble fengslet og måtte gå i landflyktighet. Han virket som forfatter både under Lenin og Stalin, og siden han var en stor og kjent forfatter ble hans vennskap/kjennskap av stor betydning for han.
"Han endte som en gallionsfigur for Stalin", men det hadde sin pris, han ble stadig overvåket, sensurert og endte opp med å sitte i husarrest.
Jeg synest det er så givende å lese biografier om store forfattere, som Gorkij. Jeg får liksom et helt annet bilde og forståelse av hva og hvorfor de bruker de emnene i sin bøker som de gjør.

"Ved å sende sin begavede ungdom i døden blir landet utarmet. Folket mister det beste de eier. Og i bytte for hva? Bare for at en begavet russer skal slå ihjel en begavet tysker?... Skal virkelig dette forbannede blodbadet forvandle disse dyrebare menneskene til mordere og døde kropper". (Gorkij om 1. verdenskrig)

"Jeg er kommet fra dypet, fra livets dypeste lag, hvor det bare finnes slam og mørke. Jeg er livets sanne røst, et skjærende nødrop fra alle dem som ennå holder til der nede, og som har sendt meg opp for å bære bud om deres kvaler".

• "Nikolaj Gogol - den gåtefulle dikteren" av Geir Kjetsaa
  • "En jegers dagbok 1" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Konstantinopel - roman" av Thorvald Steen
  • "Den evige ektemann. Bd. 9" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Gammel krone for en ny tid - da solen gikk ned over det britiske verdensriket" av Richard Herrmann
  • "Den lille hesten - roman" av Thorvald Steen
  • "Menneskets lodd" av André Malraux
  • "Vår felles venn" av Charles Dickens
  • "Med skjebnen i hånden - Churchill-slekten i krig og fred" av Richard Herrmann
  • "Kongens fall" av Johannes V. Jensen
  • "Brekkukotkrønike" av Halldór Kiljan Laxness