Konstantinopel

Tiden 1999 Innbundet

Som attenåring, i 1108, dro Sigurd Jorsalfar fra Bergen til Jerusalem med seksti skip og ti tusen mann. Hensikten var å bringe hjem en bit av Jesu kors. I Konstantinopel møter han en ung, tyrkisk kvinne. Hun er kommet som flyktning til hovedstaden Bysants, han kommer som korsfarer. Møtet mellom Amina Arslan og kong Sigurd får fatale følger for dem begge.

En annereledes og nyskapende historisk roman om Sigurd Jorsalsfars reise til Konstantinopel. I 1107 dro syttenåringen Sigurd Jorsalfar fra Oslo med sytti mann. Var hensikten å bringe hjem en bit av Kristi kors? Eller var hensikten å ofre den unge kongen for å befeste kristendommens stilling? I Konstantinopel møter han en selvstendig og belest tyrkisk kvinne. I Thorvald Steens nye og vitale roman får dette møtet fatale følger for Sigurd Jorsalfars liv. Thorvald Steens romaner Don Carlos (1993) og Giovanni (1995) har blitt oversatt til en rekke språk. Med Konstantinopel fornyer han den historiske romanens muligheter ytterligere. Her forenes Thorvald Steens særegne språklige vitalitet med et sublimt spill mellom ulike tidsnivåer i fortellingen. Denne romanen leverer dessuten et ganske annerledes portrett av den unge norske kongen enn det mytiske bildet som har blitt etablert omkring den historiske Sigurd Jorsalfar.Thorvald Steen har skrevet en rekke romaner, skuespill og barnebøker. Han var formann i Forfatterforeningen fra 1991-1997.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1999

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Tyrkia

Denne boken kunne vært god hadde den ikke vært preget av en forfatters ønske om å få med mest mulig faktainformasjon. Det ble for mye når forfatteren samtidig ønsket at dette skulle være en roman. Korte, hakkete setninger skapte heller ikke leseflyt for meg. Rare valg mellom hva som ble trukket i detaljer og langdrag (eks. Aminas historie) og hva som ble kortfattet beskrevet (Sigurds opphold i Jerusalem) skjønte jeg ikke helt.
Veldig synd. Jeg gledet meg til boken da jeg har lest andre bøker som imponerte meg (Balansekunst og Historien om Gaustad sykehus) av samme forfatter. Denne ble en skuffelse.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Kjøpt mandag 25. mars 2013. De hadde to bord med fulle med bøker. De legger ut nye bøker når noen har kjøpt bøker og det er plass til flere nye. Da jeg pakke godt fikk jeg 34 bøker ned i denne standard plastposten fra Deichmanske bibliotek for 50 kr (det blir ca. kr 1,47 pr. bok): http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/avdelinger_apningstider/stovner/

Lest

• "Giovanni" av Thorvald Steen
  • "Slavernes øer. Tegninger af Birte Lund" av Thorkild Hansen
  • "Fortunata og Jacinta" av Benito Perez Galdos
  • "Don Carlos ; Giovanni : roman" av Thorvald Steen
  • "Påklederen - roman" av Thorvald Steen
  • "Olav Kyrre" av Bjørn Bandlien
  • "Valkyrjesong - vikingtida i spenn frå Bysants til Island" av Solveig Aareskjold
  • "Slavenes skip" av Thorkild Hansen
  • "Kamelskyer - roman" av Thorvald Steen
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Klabautermannen ; Dødens agenter ; Reisen til New Zealand ; Fesjå" av Aksel Sandemose
  • "Den lille hesten - roman" av Thorvald Steen