Gammel krone for en ny tid

da solen gikk ned over det britiske verdensriket

Cappelen 1994 Innbundet

Boken tar for seg det britiske samfunnet fra dronning Victorias død til Margaret Thatcher. Med utgangspunkt i livet i og rundt Buckingam Palace tas leseren med inn i politikk og samfunnsliv i et imperium som langsomt går mot sin oppløsning. Med historisk oversikt og anetavle. Illustrert.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788202141196

EAN 9788202141196

Serie Cappelens storbøker

Omtalt sted Storbritannia

Tysk diplomati skal vere like omstendelig som en doktoravhandling, russernes like beregnende som et sjakkspill, franskmennenes like lunefullt som en kjælighetsaffære - og britenes like greit og liketil som en handel.

Det er ikke realpolitisk mulig for britene å trekke seg ut av EF og gå sine egne veier lenger. Det er heller ikke praktisk politikk for de andre medlemslandene å tvinge dem ut mot deres egen vilje. De er i virkeligheten dømt til å leve sammen ut fra enhver rasjonell tankegang og politisk analyse - med det gi og ta som hører samlivet til. .

• "Bak den svarte døren - historie, mennesker og politikk i Downing Street" av Richard Herrmann
  • "Paradisveien" av Richard Herrmann
  • "Med skjebnen i hånden - Churchill-slekten i krig og fred" av Richard Herrmann
  • "Maria Stuart og hennes verden - en kongelig slektshistorie" av Richard Herrmann
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt
  • "Vidkun Quisling - en fører for fall" av Hans Fredrik Dahl
  • "Fotball - den alvorlige leken. Da ballen ble rund og andre historier" av Richard Herrmann
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Da ballen ble rund og andre historier om engelsk fotball" av Richard Herrmann
  • "Victoria - en dronning for sin tid" av Richard Herrmann
  • "Slavenes skip" av Thorkild Hansen
  • "Seks skudd ved stengetid og andre mord - skjebner fra "Rett nummer 1" Old Bailey" av Richard Herrmann