Maisie Dobbs

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den første boka om privatetterforskeren Maisie Dobbs.

Klassisk britisk krim med en forfriskende vri

For alle som liker Herskap og tjenere og Downton Abbey,kommer nå endelig Jacqueline Winspears bøker om Maisie Dobbs på norsk. Handlingen er lagt til 1930-tallet i London, og Maisie Dobbs er en ung, modig privatetterforsker som med klokskap og medmenneskelig varme løser sine oppdrag.
Året er 1929, og Maisie Dobbs har akkurat åpnet sitt eget etterforskningsbyrå i London. Maisie er en kvinne forut for sin tid. 13 år gammel begynner hun som tjenestepike for en overklassefamilie, og takket være en samfunnsengasjert husfrue som oppdager Maisies evner, får hun et stipend til Cambridge for å studere. Under første verdenskrig blir hun sykepleier og utplasseres ved fronten i Frankrike. Der treffer hun en lege som blir hennes store kjærlighet, men det skal vise seg at det ikke blir de to.
Erfaringene fra krigen har gitt Maisie både styrke og klokskap som kommer godt med når hun påtar seg sitt første oppdrag som etterforsker. En mann mistenker sin kone for utroskap og vil at Maisie skal finne ut hva som foregår. Samtidig dør plutselig en krigsveteran, etter å ha testamentert all sin rikdom til et hjem for krigsskadde unge menn..Det er åpenbart at de to sakene henger sammen, men hva kan forbindelsen være?

ISBN13 9788205427112

EAN 9788205427112

Serie Maisie Dobbs (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted London

Trivelig bekjentskap med Maisie. "Gammeldags" britisk krim, og historisk roman samtidig fra før og under første verdenskrig, og mellomkrigstiden. Leter etter neste bok i serien, alle skal leses! ;-)

Maisie Dobbs er privatetterforsker, og hun er godt rustet til det meste etter å ha vært sykesøster i Frankrike under 1. verdenskrig.
Maisie blir kontaktet av en mann som tror at hans kone er utro, men det skal vise seg at denne saken rommer mye mer enn både kunden og Maisie forutså på forhånd.

Lettlest krim fra London på slutten av 20-tallet.
Dette er første bok om Maisie Dobbs.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Ulike bøker jeg ønsker meg :

Bøker jeg har lest i 2016

• "Hvite løgner" av Jacqueline Winspear