Iskald glød

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Edie Kiglatuk, halvt inuit og tørrlagt alkoholiker, jobber som lærer, guide og jeger. På en jakttur med turistene Wagner og Taylor blir Wagner skutt og dør av sjokk. Turen tilbake blir svært dramatisk, og Edie har ingen tro på at dette var en vådeskuddulykke. Sammen med stedets politimann, Derek, starter hun sin egen etterforskning.

ISBN13 9788202350482

EAN 9788202350482

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Canada

Jeg valgte ut denne boka på biblioteket fordi (foruten at den hadde en spennende baksidetekst) jeg i fjor hadde to svært gode leseopplevelser med liknende ytre ramme; et kaldt og vinterlig Canada. Men man skal ikke ha lest mange sidene før man skjønner at denne bok har et ganske annet særpreg.

Den unge, kvinnelige britiske forfatteren har ikke tidligere skrevet krim, eller skjønnlitteratur overhodet. Derimot har hun skrevet dokumentariske bøker om inuittene, og det preger også denne. Svært mange ord skrives både på inuittisk og norsk, og kulturforskjellen mellom inuittene og storsamfunnet ligger under hele veien. Og det er også her bokas fremste kvalitet ligger. Det er en slags snill thriller, med tiltrekkelig spenning til å drive meg som leser gjennom sidene, men det som gjør at boka vil bli husket en stund er det etniske særpreget og den tøffe kvinnelige halvt inuittiske hovedpersonen. Det står bakpå boka ”Det beste ved krim skrevet av kvinner er de djerve heltinnene”, og det stemmer bra her.

Jeg syns vel både handlingen underveis og oppklaringen til slutt inneholder litt for mange sprikende elementer. Men kommer det en oppfølger, vil jeg nok lese den. Anbefales til lesere som har sans for krim og/eller thrillere som skiller seg litt ut, og innehar en dimensjon ut over hovedhandlingstråden.

Meget langsommelig og detaljrik krim. Så omstendelig at spenningen uteblir for mitt vedkommende. Interessante fakta om arktiske strøk gjorde at jeg fullførte lesingen.

Edie hadde den samme oppfatningen som de fleste andre inuitter. Du eide tilstrekkelig, du jaktet tilstrekkelig, du spiste tilstrekkelig, og du etterlot deg tilstrekkelig til at at barn og barnebarn kunne ha respekt for deg. Det handlet ikke om overskudd. Det handlet om det som var nødvendig.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Fri" av Juno Dawson
  • "Et dødelig mørke" av Stuart MacBride