Lillebror og Knerten

av (forfatter) og Johan Vestly (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Lillebror har nettopp flyttet inn i et nybygget hus sammen med far, mor og storebror Philip. Det bor ingen andre barn i nærheten, men en dag finner Lillebror en gren eller rot som ser akkurat ut som et lite menneske. Lillebror kaller han Knerten og de to blir gode venner.

Når far pendler, mor må jobbe deler av dagen og storebror går på skolen, blir det trist, synes Lillebror. I tillegg har familien flyttet, og Lillebror kjenner ingen andre barn på stedet. Men en dag finner han en fururot som ser akkurat ut som et lite menneske. Den får navnet Knerten og blir Lillebrors nye kamerat! Det finnes åtte bøker om Knerten, og de er utkommet i følgende rekkefølge: Lillebror og Knerten Trofaste Knerten Knerten gifter seg Knerten i Bessby Knerten og Forundringspakken Knerten på sykkeltur Knerten Detektiv og Handelsreisende Lillebror Knerten politimann

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997

Det finnes mange godebøker, men blant alle godbitene er det en og annen som smaker urk. Problemet er bare at folk blir grinete om en våger å si i fra. Akk dog, her kommer ei liste over gode bøker jeg virkelig ikkekan fordra.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

Mestselgende litteratur i Norge på 1960-tallet. Alle sjangre.
Listen er løselig sortert etter salgstall (mestselgende først), men er ikke komplett.

A

• "Trofaste Knerten" av Anne-Cath. Vestly