Den store Asbjørnsen og Moe-boka

av (forfatter), Jørgen Moe (forfatter), Harald Nordberg (redaktør) og Harald Nordberg (illustratør).

Aschehoug 2006 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boka inneholder norske folkeeventyr, hentet fra Peter Chr. Asbjørnsen og Jørgen Moe Samlede eventyr 1-2. Den inneholder bl.a. eventyret om Pannekaka, Per, Pål og Espen Askeladd, Sjuende far i huset, Veslefrikk med fela og De tre bukkene Bruse.

Denne nyreviderte utgaven av Den store Asbjørnsen og Moe-boka inneholder enda flere av de mest typisk norske folkeeventyrene. Alle eventyrene fra den første utgaven er med, og boken er blitt ytterligere tolv eventyr større. Gjennomillustrert av Harald Nordberg.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203246937

EAN 9788203246937

Serie De store hvite

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

En liste hvor jeg ønsker å bidra til et bredere filmarsenal av høyere kvalitet. Alternativet er ofte disse moralløse, kulturløse inntrykkmonsterne som løper på band ut fra Ameristan - fryd og gammen, og barn liker å se samme en film gang på gang. Men skal fortellerstil og estetisk stil virkelig begrenses, med den samme slitne historia gang på gang? Og behøver foreldre og ellers interesserte slites gjennom disse? Jeg tror vi har godt av mangfolden av stiler og historier verden rundt, og de bedre moraler fra H.C. Andersen og Æsop.

En noe uferdig liste, men ettersom den begynner å bli noe lang, og at jeg ikke har sett all verden selv, så lar jeg kommentarfeltet samt senere listetillegg gjøre jobben for meg. Litt av poenget med lista var å få større overblikk selv, og det hadde vært fint om noen bidrar med barndomsminnetips og nyere oppdagelser. Håper noen av forslagene mine faller i smak, eller allerede har gjort det.

Det varierer med hva som er skrevet før og hva som er skrevet etter filmene, men det er kun film som regnes blant de beste tegnefilmer. En hel del ikke er tatt med fordi jeg ikke har sett disse, de ikke har vært i tilknytning litteratur, eller simpelt hen at de ikke var gode nok.

• "Den store brødrene Grimm boka" av Jacob Grimm
  • "Den store fullmåneboka - fortellinger om spøkelser og trolldom" av Anne Kristin Lande
  • "Den store juleboka" av Anne Kristin Lande
  • "Den store dikt- og regleboka" av Turid Opsahl
  • "Den store dikt- og regleboka. Bd. I" av Turid Opsahl
  • "Den store godnattboka" av Anne Kristin Lande
  • "Ernie" av Bud Grace
  • "Barnas Beste. Bd. 8 - gjøglervognen" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 11 - i gamle dager" av Tordis Ørjasæter
  • "Den store eventyrboka" av Turid Opsahl
  • "Barnas Beste. Bd. 4 - året rundt : fortellinger og vers om årets gang" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 5 - Noas Ark" av Tordis Ørjasæter