Knerten på sykkeltur

av (forfatter) og Johan Vestly (illustratør).

Gyldendal 2018 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Den åttende boken om Lillebror og Knerten. I den nye store familien til Lillebror og Knerten i Bessby er det nå to skolepiker, for både mor og Lillemamma tar brevskole. Men selv om storfamilien har det hyggelig, blir det litt trangt i lengden, og alle er godt fornøyd når Tilla og Konstance i nabohuset tilbyr plass til Lillemamma og babyen. Sommeren kommer, og hele familien drar på sykkeltur, for nå har Lillebror lært å sykle på tohjulssykkel. Knerten er selvfølgelig med. På sykkelturen besøker Lillebror og familien gamle venner: De overnatter på hytta til Magnus og bestefar, og de besøker Vesla, som bor hos farmoren sin, og de er innom Gampetreff og hilser på huset og på den gamle snekkeren og tante Rundtomkring. Storebror Phillip er veldig ivrig etter å komme hjem igjen til Lillemamma og Forundringspakken, og Lillebror må venne seg til å hete Andreas, for nå skal han bli skolegutt.

ISBN13 9788205510470

EAN 9788205510470

"Ikke alle tog går like fort, vet du," sa Knerten. "Det kommer an på om lokomotivet er opplagt."

"Jeg har ikke gjespet," sa Lillebror. "Jeg bare gjorde sånn gymnastikk med munnen."

"Til neste år er han russ," sa Lillebror, "og da blir han barn en liten stund, og så blir han helt voksen etterpå."

"Hva tenker du på akkurat nå?" sa Lille-Knerten. "Jeg tenker på det Lillebror sa i går," sa Knerten. "Hva var det da?" sa Lille-Knerten.

"Det var det frøken hadde sagt til Lillebror," sa Knerten. "Ta med deg din beste venn." "- og da var det deg?" sa Lille-Knerten. "Det var det det var," sa Knerten.

... for Lille-Knerten er Lille-Knerten, og det er en knerterett å få være den en er sånn innerst inne.

Du småløper videre og kanskje finner du også en liten trerot med armer og ben og et lite hode. Da kan det være din knert, en sånn liten venn som skjønner akkurat hva du tenker.

Bøker ikke lest for en leseutfordring. Klarte å få plass til 24 av 33 bøker på 'leser' hylla på en leseutfordring.

• "Knerten detektiv og handelsreisende Lillebror" av Anne-Cath. Vestly
  • "Knerten politimann" av Anne-Cath. Vestly