Langsom mann

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Paul Rayment blir påkjørt av en bil en dag han er ute og sykler, og må amputere et ben. Han er fotograf av yrke, skilt, barnløs og har få venner. Han har selv valgt sin ensomhet, men nå blir han nødt til å omgås hjelpere i all verdens utgaver. Han ansetter den kroatiske sykepleieren Marijana, og hennes familie, ektemann og tre barn glir inn i hans tilværelse, dels etter eget initiativ, dels på måter han ikke er herre over. Da den fullstendig ukjente Elizabeth Costello trenger seg på, inn i hans bolig og inn i hans tankeverden, stiger uroen. Hun tvinger frem lengslene hans, utfordrer det han fornekter, frister ham med det han nekter seg selv, med både smakløse og infame metoder.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202249236

EAN 9788202249236

Serie Pan

Omtalt sted Australia

Paul er skilt, barnløs, og har få venner. Han lever et velorganisert liv, og liker den selvpåførte ensomheten. En dag han er ute og sykler, blir han påkjørt av en bil, og kvestes kraftig. Det ene benet må amputeres over kneet.
Dette endrer hele tilværelsen for den franskfødte mannen. Nå er han nødt til å omgås alle mulige mennesker. Leger, sykepleiere og hjemmehjelpere. Paul forkaster flere av de sistnevnte, men så kommer kroatiske Marijana inn i livet hans. Også familien hennes får biroller i Pauls innestengte liv, men så trår han over en grense, og plutselig dukker den mystiske Elizabeth Costello opp. Hun tvinger seg på, og uroen i Paul stiger. Hva er det hun vil?

Har hatt en dårlig erfaring med forfatteren, men denne boka fenger fra første side. Engasjerende og bra driv, selv om jeg ikke helt forstod Elizabeths innblanding.

Ble lest i forbindelse med Elidas 1001lesesirkel, der det i februar skulle leses afrikanske forfattere.

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "Skumringsland" av John M. Coetzee
  • "Barndom ; Ungdom" av John M. Coetzee