Barndom ; Ungdom

av (forfatter), Aud Greiff (oversetter) og Mona Lange (oversetter).

Bokklubben dagens bøker 2003 Innbundet

Barndom: Hovedpersonen er en skarp observatør, men en dårlig fortolker av det han ser. Foreldrenes fordommer, som er de hvite menneskenes allment utbredde fordommer, blir hans egne: fargede, fattige og spesielt fattige boere, er ikke stort verdt. Guttens vare, våkne øyne suger inn inntrykkene og gjemmer dem i sitt hjerte. Når spørsmålene forlanger svar, er familiens nedtur i gang for alvor. Ungdom: Fortelleren er student i Sør-Afrika på 1950-tallet. Han har lenge planlagt å flykte fra hjemlandet og fra den kvelende kjærligheten til moren, farens fiaskoer og det han er sikker på er den kommende revolusjonen. Han studerer matematikk og poesi for å forberede seg på møtet med den virkelige verden, men da han til slutt ankommer London, finner han verken poesi eller romantikk.

Forlag Bokklubben dagens bøker

Utgivelsesår 2003