Noveller

av (forfatter) og Annie Riis (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Heftet

Boken inneholder novellene: Lullaby, Orlamonde, Han som aldri hadde sett havet, Den levende gudens fjell, Himmelens folk, og Villa Aurora. Dette er seks fortellinger om lengselen etter frihet og nye måter å leve på, om gapet mellom natur og sivilisasjon, og brytningene mellom barndommens drømmeverden og de voksnes virkelighet.

I seks utvalgte noveller av J.M.G. Le Clézio møter vi unge mennesker som lengter etter frihet, og som søker nye måter å leve på. Alle novellene handler om gapet mellom natur og sivilisasjon, og brytningene mellom barndommens drømmeverden og de voksnes virkelighet. Gjennom fortellingene forstår vi hva som må ofres i navnet til framskritt og utvikling. Men de peker også framover, mot en annen levemåte som kanskje er mer i overensstemmelse med våre drømmer og ønsker. Dragningen mot havet, mot det spesielle lyset som oppstår der strand, hav og himmel møtes, er drivkraften i novellene. Le Clézios særegne fortellerstemme gjør ham til en enestående forfatter i nyere europeisk litteratur. Novellene er oversatt til norsk av Annie Riis. Jean-Marie Gustave LeClézio ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 2008.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241905766

EAN 9788241905766

Tidvis langdrøye noveller, det er grenser for hvor mange metaforer for hav og svaberg som er interessante. De to siste, og korteste novellene, løfter helhetsinntrykket noe.

• "Fotfeste - fortellinger" av Jean-Marie Gustave Le Clézio
  • "Syndfloden" av Jean Marie Gustave Le Clézio
  • "Fuglene var hans - roman" av Marja-Liisa Vartio
  • "Nattskog" av Djuna Barnes
  • "Stedene - en samtale med Marguerite Duras" av Marguerite Duras
  • "Poesi i form av en rose - et utvalg = Poesia in forma di rosa" av Pier Paolo Pasolini
  • "Celestine - roman" av Olga Ravn