Noveller

av (forfatter) og Annie Riis (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Heftet

Boken inneholder novellene: Lullaby, Orlamonde, Han som aldri hadde sett havet, Den levende gudens fjell, Himmelens folk, og Villa Aurora. Dette er seks fortellinger om lengselen etter frihet og nye måter å leve på, om gapet mellom natur og sivilisasjon, og brytningene mellom barndommens drømmeverden og de voksnes virkelighet.

I seks utvalgte noveller av J.M.G. Le Clézio møter vi unge mennesker som lengter etter frihet, og som søker nye måter å leve på. Alle novellene handler om gapet mellom natur og sivilisasjon, og brytningene mellom barndommens drømmeverden og de voksnes virkelighet. Gjennom fortellingene forstår vi hva som må ofres i navnet til framskritt og utvikling. Men de peker også framover, mot en annen levemåte som kanskje er mer i overensstemmelse med våre drømmer og ønsker. Dragningen mot havet, mot det spesielle lyset som oppstår der strand, hav og himmel møtes, er drivkraften i novellene. Le Clézios særegne fortellerstemme gjør ham til en enestående forfatter i nyere europeisk litteratur. Novellene er oversatt til norsk av Annie Riis. Jean-Marie Gustave LeClézio ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 2008.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008