Klassen

fortellinger fra et skoleår

Cappelen Damm 2018 Heftet

Klassen - fortellinger fra et skoleår følger et knippe elever gjennom siste skoleår på videregående. Sju ungdommer mellom barndom og voksenliv, mellom påtatt trygghet og famlende forsøk, mange av dem mellom to kulturer, usikre ofte på både egen og andres forhold til sex og kjønn.

Med varme, innsikt og nysgjerrighet skildrer Marte Spurkland, tidligere journalist og utgavesjef i VG helg, nå programleder i TV 2, elevene gjennom siste skoleår på videregående. Disse sju ungdommene er ikke generasjon prestasjon med ressurssterke curlingforeldre som koster problemene unna for dem. De kjemper for å bestå. For å blir til noe i livet. Når psyken svikter, når fest, gjeng og slåsskamp frister mer enn lekser, når kjærlighetslivet går i ball, når det tokulturelle livet blir umulig, når konfliktene hjemme blir uoverstigelige, når attenåringene syns de ikke passer inn noe sted - har de én person å gå til. Kontaktlærer Anette, som strekker seg langt utover det som kan forventes for å løse det uløselige, den sjeldne lærertypen som er veileder, vaktbikkje og bestevenn. I kjernen av hennes virke står målsettingen om å gjøre ungdommene til "gagns mennesker".

ISBN13 9788202601614

EAN 9788202601614

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Østlandet

Tildelt litteraturpris Bokhandelens sakprosapris til forfattere 2018

Stramt gjennomført, presist språk, tankevekkende og stort sett fri for klisjeer. Ei bok du kommer til å ville diskutere med alle du treffer.

Det blir ein sekser fordi eg blir så hisides rørt. Ja, eg er lærar sjølv, så det er jo litt "biased". Men det er eit så fint portrett av forholdet elev/lærar. Den viktigaste relasjonen til ein vasken etter mor og far. Det er også eit fint portrett av ein ungdomskultur med mange sjuke trekk, men også med svært mykje glede og varme.

Solid og fin. Men ferskvare.

Hver og en av de unge menneskene som kommer inn i hennes klasserom, skal gå ut derfra med en visshet om at det er mulig for dem å få til noe. At det er en plass for dem i fellesskapet. At de kan bli til gagns mennesker.

Du er sterkere enn du tror. Du har masse i deg som trengs i denne verden. Du er verdt noe. Du er viktig. Du kommer til å klare deg.

Det er lett å flørte, men vanskelig å forplikte seg.

Videregående skole. 3 ganger 38 uker. 570 dager. Tallfestet og oppstilt ser det lite ut, bare en brøkdel av tiden vi mennesker har på jorden. Men alle som har gått på skole, vet at lite er det ikke. At det kan være nettopp denne brøkdelen som former en. Den beste av tider og den verste.

Hun har ikke rukket å hjelpe sønnen med skriveleksen hun vet at han strever med, og barnebursdagen på fredag; årets store tvillingfest, har hun glemt, fortrengt - helt til tekstmeldinger fra foreldre til barn som kommer, tikker inn; når skal hun bake, når skal hun rydde, når skal hun lage skattejakt og adjektivhistorie? Er det fordi hun tenker så mye på 29 attenåringers verden at hun ikke har grep om sin egen ?

Bøker lest 2018

Her er ei liste med bøker som er litt i samme gata som Innsirkling-trilogien til Carl Frode Tiller.

• "En muslimsk mors kamp" av Azra Gilani
  • "Fem stjerner - bok I" av Lars Petter Sveen