Dette er ikke oss

Gyldendal 2019 Innbundet

Vinner av KUDs debutantpris!

Det er snart et år siden mamma døde. Hjemme må Sanna passe på pappa som bare vil sove og skrive, han spiser nesten ikke, og ser knapt på henne. På skolen er det ikke mye bedre, for bestevenninna har sluttet å snakke til henne. Så begynner Yousef i klassen. Han lærer henne å ta bilder og å se verden på en helt ny måte. Også han har mer ansvar enn en ungdom skal ha, og Sanna finner endelig noen som forstår henne. Men kan hun stole på ham eller er han bare som alle andre?
En fin, sår og (dessverre) realistisk roman om ungdom som må ta vare på seg selv når foreldrene ikke makter å være foreldre.
Vinner av Kulturdepartementets debutantpris 2019!Fra juryens begrunnelse:«En sikker og velskrevet debut»
Nominert til Bokbloggerprisen og Uprisen 2020!
Sagt om boka:
«Alaei skriver både originalt og troverdig om de komplekse følelsene Sanna opplever [...], samt om de vanskelige valgene hun blir konfrontert med» Ingrid Senje, Barnebokkritikk.no
«Ei oppløftande og truverdig framstilling av ung livskraft og livskunst» Janne Karin Støylen, Dag og tid
«Jeg blir ikke overrasket hvis Alaei vinner U-prisen for denne boken» Morten Olsen Haugen, Aftenposten
Solg til Danmark og Tyskland.

ISBN13 9788205516038

EAN 9788205516038

Tildelt litteraturpris Debutantprisen 2019

Trist. Jeg gråt mye under lesingen av denne. Viktig bok om psykisk syk forelder.

Sanna går siste året på ungdomsskolen, men hun kan ikke bare konsentrere seg om skolearbeid og venner. Etter at moren døde, har faren forsvunnet inn i sin egen verden. Han står sjelden opp, lager ikke mat, vasker ikke. Alt faller på Sanna. I tillegg har bestevenninnen skiftet henne ut med skolens vakreste jente. Så starter Yousef i klassen. Han er den fineste Sanna har sett, og det virker som at han ser henne også.
Ungdomsbok om omsorgssvikt. Fengende, rørende, og interessant.

En sår, hjertevarm og nydelig bok!
Som jeg skulle ønske at jeg hadde ei som Trine i livet mitt på samme tidspunkt som Sanna har det.

Det handler ikke om å være flink, sier han. Det handler om å være modig

Jeg har jo lyst til å si at Mie i det minste har en mamma. En mamma som klager, maser og bryr seg for mye. Det er bedre å ha en mamma som bryr seg for mye enn å ha en mamma som ligger under bakken fordi hjertet hennes har sluttet å banke

Pappa som er livredd for å leve, men dødsredd for å dø

Jeg tenker på hvor mørkt det kan være i kroppen til et menneske

• "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen
  • "Lykke og ulykken" av Hilde Hodnefjeld