Kiki Strike og Skyggebyen

av (forfatter) og Jørn Roeim (gjendikter).

Gyldendal 2006 Innbundet

En dag oppdager Ananka Fishbein et enormt hull i bakken. Hun våger seg ned, finner en underjordisk by og møter den svartkledde, mystiske jenta Kiki Strike. Kiki Strike har ett mål i livet, og det er å bli farlig. Kiki vil ha kontroll over Skyggebyen, og sammen med Ananka verver hun fire småkriminelle jentespeidere fra Manhattan. De har alle spesielle kunnskaper om data-hacking, forkledning, sprengstoff og forfalskninger. De danner elitestyrken Den alternative speiderbevegelsen. Men andre er også ute etter hemmelighetene under New York. Da det viser seg at Kike muligens ikke er til å stole på må Ananka ta saken i egne hender. Menneskeliv, hemmeligheter og New Yorks sikkerhet står på spill. Dette er den første boka om Kiki Strike.

Seks jenter går under jorda for å redde New York City Etter at Ananka en morgen oppdager et skjult rom i et hull i bakken i gaten utenfor der hun bor, blir livet hennes aldri det samme igjen.Hun har oppdaget Skyggebyen; et virvar av ganger og hemmelige rom under New Yorks gater, som en gang var de kriminelles tilfluktssted. Sammen med detektiven Kiki Strike og fire andre jenter med kjemi, forfalskning, forkledning og teknikk som spesialitet, gjennomsøker de de underjordiske gangene på jakt etter gjenglemte penger og gull. Men en annen er også opptatt av labyrintens hemmeligheter, og snart oppdager Ananka at selv Kiki har sine egne motiver for å undersøke gangene. Motiver som kan sette dem alle i livsfare ...

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205363922

EAN 9788205363922

Genre Spenning

Omtalt sted New York

Jeg har lest en god del ungdomsbøker gjennom tiden, og tenkte jeg skulle samle noen av dem som falt godt i smak i en liste. Noen er nye, mens andre er gamle og samtlige er kjekke å lese!

Kommer sannsynligvis til å legge til bøker etterhvert (kommer ikke på alle som er bra på en gang), og kanskje skrive litt om hver enkelt bok:)

• "Kiki Strike og keiserinnens grav" av Kirsten Miller
  • "Mitt navn er Coriander" av Sally Gardner