Felthåndboka

bok 1 av 5

av (forfatter), Holly Black (forfatter), Tony DiTerlizzi (illustratør) og Øystein Rosse (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Grace-barna Mallory, 13 år, og tvillingene Jared og Simon, 9 år, flytter sammen med moren sin inn i Spiderwick-huset. Barna oppdager snart at de ikke er alene i grandtante Lucindas falleferdige hus. I et hemmelig rom finner de en felthåndbok som fører Grace-barna inn i en mystisk og fantastisk verden, full av synlige og usynlige skapninger de ikke ante fantes. Dette er den første boka i serien.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204092335

EAN 9788204092335

Serie Spiderwick-krønikene (1)

Genre Fantastisk litteratur

Skikkelig søt fantasy for de litt yngre leserne!

I den første boka om Spiderwick-krønikene blir vi kjent med hovedpersonene, tvillingbrødrene Jared og Simon, samt storesøster Mallory. De flytter inn i gamle grandtante Lucindas hus sammen med moren deres. Faren har akkurat dratt fra dem, noe som har gjort Jared til en litt sint og innesluttet gutt. Huset er stort og falleferdig, men snart begynner det å skje mystiske, skremmende ting. Barna skjønner snart at de ikke er alene i huset, men hvem eller hva er det som plager dem? Så finner Jared et hemmelig rom hvor det også befinner seg en spesiell bok, en felthåndbok med oversikt over overnaturlige vesner...

En kort og fin bok som helt sikkert er begynnelsen på en fin serie. Jeg kommer nok til å lese resten etter hvert! Forfatterene har et enkelt og godt språk uten for mye dilldall og detaljer, noe jeg ofte synes fantasybøker kan ha. Det gjør at handlingen er lett å følge med på. Slutten er ikke en slutt, derimot en begynnelse på noe mer!

• "Jerntreet - bok 4 av 5" av Tony DiTerlizzi
  • "Øyet i steinen - bok 2 av 5" av Tony DiTerlizzi