Jesus

en mytisk biografi

Spartacus 2014 E-bok

Det er skrevet mange bøker om «Den historiske Jesus» som forsøker å finne svar på om han virkelig har levd. I verdslige kildeskrifter finnes han rett og slett ikke. Men utallige forfattere har likevel forsøkt å sette ham inn i en større sammenheng ut fra det vi vet om kultur og dagligliv i det som skal ha vært hans samtid. Dette er ikke en slik bok.

I stedet for å lete etter historiske fragmenter konsentrerer Tor Åge Bringsværd seg om det fantastiske og mytiske ved Jesusskikkelsen - det poetiske og det kuriøse, slik vi finner ham beskrevet i kjetterskrifter, forkastede eller glemte evangelier, eventyr og folkelig tradisjon.

Bringsværd forteller om da Jesus var i England og India, om hvordan han ble født i en hule, og om hvordan han som guttunge fant på de mest grusomme sprell for å hevne seg på sine jevnaldrende.

Tor Åge Bringsværd er en av Norges mest folkekjære forfattere og har vunnet en rekke priser for sine romaner, skuespill, novellesamlinger, barnebøker og tegneserier.
Han er født 1939 i Skien, ble cand. mag. i 1968 og debuterte som forfatter i 1967.
De siste tyve årene har han holdt til i Hølen - den lille hemmelige landsbyen i Vestby kommune. Her bor han ved bredden av Såna sammen med kone og katt.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014

Samtidig bør vi huske på at også slike historier er sanne - i hvert fall for den som tror på dem. For sannhet er et vidt begrep, og enhver setter grensene der han selv føler for det.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Hva er antikken" av Christine Amadou
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Oppdagelsen av Babylon" av Rannfrid Thelle
  • "Antikkleksikon" av Jon W. Iddeng
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Romerinner og romere - livet i Romerriket" av Tore Janson
  • "Attila - barbarkongen som utfordret Romerriket" av John Man
  • "Atlanterhavet - en biografi" av Simon Winchester
  • "Mytene som skapte Norge - myter og makt fra vikingtid til middelalder" av Gro Steinsland
  • "Menneskets historie gjennom 150 000 år" av Cyril Aydon