Romerinner og romere

livet i Romerriket

av (forfatter) og Bjørg Vindsetmo (gjendikter).

Pax 2006 Innbundet

Boka er ei skildring av hverdagslivet i Romerriket. Hvert kapittel forteller historien til en kjent eller mindre kjent mann eller kvinne som levde i romertida, basert på historiske kilder. Gjennom disse personene følger vi Romerriket gjennom flere hundre år, fra republikk til keiserdømme, fra de gamle romerske gudenes tid og fram til kristendommen var offisiell religion. Har register.

Hvordan var det å leve i det gamle Romerriket? Hva drømte folk om, hva fryktet de, hva var de stolte over og hva skammet de seg over? Denne boka gir en fargerik skildring av hverdagslivet i Romerriket. Hvert kapittel forteller historien til en kjent eller mindre kjent kvinne eller mann som levde i romertiden, basert på historiske kilder; bøker, opptegnelser eller brev. Gjennom disse personene følger vi det veldige og sammensatte Romerriket gjennom flere hundre år; fra republikk til keiserdømme, fra de gamle romerske gudenes tid og til kristendommen var offisiell religion. Vi får høre om deres liv og virke, om kjærlighet og død, om tro og lengsler, om forholdet mellom ektefeller og mellom foreldre og barn. Her er keisere og keiserinner, men også slaver og slavinner, bønder, poeter, leiesoldater, offisersfruer, tilhengere av greske mysteriereligioner og tidlige kristne martyrer. Vi kan lese om sensasjonelle giftmord, rystende promiskuitet, orgier, blodskam og blodtørstighet. Men også om øm forelskelse, trofaste ekteskap, kjærlige foreldre, naturelskende poeter og pliktro hedersmenn og -kvinner.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

• "Kartenes makt - kartografiens historie fra middelalderen til i dag" av Ute Schneider
  • "Hva er antikken" av Christine Amadou
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Sivilisasjoner - roman" av Laurent Binet
  • "Sankt Brendans havseilas" av Benedeit
  • "Spartacus og slaveopprøret" av Barry Strauss
  • "Nødvendig innsats - sabotørene som skapte den aktive motstanden" av Lars Borgersrud
  • "Trollmakter og godvette - overnaturlege vesen i norsk folketru" av Olav Bø
  • "Russland er et annet sted - en kulturhistorisk bruksanvisning" av Peter Normann Waage
  • "Kristins verden - om norsk middelalder på Kristin Lavransdatters tid" av Sverre Mørkhagen
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen