Mytene som skapte Norge

myter og makt fra vikingtid til middelalder

Pax 2012 Innbundet

Boka er en vandring i det norrøne og det middelalderske myteuniverset. Den ser på hva myter og legender fra vikingtida og middelalderen kan fortelle om de store forandringene som inntraff i overgangen fra hedendom til kristendom. Har litteraturliste og register.

Fra krigerske vikinghøvdinger til milde martyrkonger. Fra blot til helgenkult og fra Dovrefjell til Nidarosdomen. Hva kan våre fargerike myter og legender fra vikingtiden og middelalderen fortelle oss om de store forvandlingene i tiden? Kristendommen avløste hedendommen, og samfunnet vårt endret seg dramatisk. Der mange guder og mange høvdinger hadde styrt, overtok den eneste rette Gud og med ham én konge, som samlet landet og innførte en sterk stat. Mytene og fortellingene fra denne tiden speiler ikke bare endringene, de er aktivt med på å skape dem. Det viser denne boka som er en vandring i det norrøne og det middelalderske myteuniverset. Kjente og kjære myter gjenfortelles og vi ser på myter som bekrefter samfunnet slik det er, men også på de spennende mot-mytene, som gjør opprør med det bestående og kanskje innevarsler en ny tid. Gro Steinsland er professor i religionshistorie ved Universitetet i Oslo og forskningsleder ved CAS, Senter forgrunnforskning (CAS). Hun er vår fremste forsker innen norrøn religion og mytologi og har både vikingtid og middelalder som spesiale.

Forlag Pax

Omtalt tid Middelalderen

Enda flere leste bøker i 2021

• "Enhjørningen og rosen - fra Hans Henrik Rodes tid. Roman" av Sissel Lange-Nielsen
  • "Oslo før" av Leif Gjerland
  • "Juleheftenes historie - 100 år" av Haakon W. Isachsen
  • "Alt skal bli forandra. Snart - 100 norske dikt om fellesskap og kamp" av Anne Marit Godal
  • "Montaillou - katarer og katolikker under inkvisisjonen i en landsby i Pyreneene 1294-1324" av Emmanuel Le Roy Ladurie
  • "Mytenes historie" av Karen Armstrong
  • "Christian Frederik - konge av Norge (1814)" av Lars Roar Langslet