Irene

MacLehose Press 2014 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag MacLehose Press

Utgivelsesår 2014

Format Hardcover

Spennende og brutal krimbok, hvor man ikke sitter med følelsen av å skjønne handlingen lenge før man nærmer seg slutten. Spenning og bra driv i historien, og vi blir også bedre kjent med hovedpersonen, som mange kanskje har blitt kjent med via å lese boka "Alex", som allerede er kommet på norsk. "Irene" er bok nr. 1, men jeg synes ikke det var noe problem at jeg hadde lest "Alex" før jeg leste "Irene". I motsetning til "Alex", som jeg ga terningkast 6, får "Irene" bare terningkast 5, selv om jeg synes boka var veldig bra.

Lest "Alex", eller lysten på å gjøre det? Denne er bedre - og bør/må leses først om du skal ha fullt utbytte av begge!

En hovedperson og et persongalleri av mye større interesse enn i krimbøker flest, og en del humor. Oversettelsen er bra, bortsett fra at et underlig ord - "tilbøyninger" - som dukker opp på s. 312. Ordet finnes ikke på norsk: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+tilb%C3%B8yning&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Mener oversetteren "tilbøyeligheter"? Da får hun jammen skrive det også!

Jeg elsket "Alex" av samme forfatter, en av de aller beste bøkene jeg har lest i denne sjangeren. "Irene" var også spennende, men hadde absolutt ikke samme "drive" som Alex. Uansett, verdt å lese om du likte "Alex", og jeg kommer defoinitivt til å lese den sistee boka som har kommet ut på norsk fra denne forfatteren, "Camille". Boka etter "Alex", "Rosy & John" er så vidt jeg vet ikke utgitt på norsk enn så lenge.

Camille gransket et øyeblikk de hengende kjakene til sjefen sin og funderte på hva de inneholdt for noe tungt som fikk dem til å sige ned på den måten.

"Du kjeder deg fryktelig, gjør du ikke?"
"Nå for tiden, ja. Jeg synes det trekker ut."
"Har du lyst til å gjøre noe i morgen kveld?" spurte Camille, lite overbevisende.
"Jeg kunne godt tenke meg å føde.."
"Da skal jeg bare finne frem førstehjelpsskrinet mitt."

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

• "Knokkelstøv" av Anders Moe
  • "Piken uten fortid" av Kathryn Croft