Ikke dø, Sophie

Aschehoug 2009 Innbundet

Romanen er bygd på hendelsene knyttet til mordet på erkehertug Franz Ferdinand og hans hustru Sophie i Sarajevo den 28. juni 1914.

Ikke dø, Sophie! er bygd på hendelsene knyttet til drapet på erkehertug Franz Ferdinand og hans hustru Sophie i Sarajevo 28. juni 1914 - et drap som kom til å utløse første verdenskrig. Romanen følger både de to ofrene og de tre unge gjerningsmennene. Forfatteren skildrer ektefellene på maktens tinde og ungdommene fulle av drømmer og idealer, men hjemsøkt av sykdom og nederlag. Dette er en roman om fredens vilkår, om fanatisk nasjonalisme, om livsgleden og den flyktige lykken, om krigens arkitekter og voldens disipler. En spennende roman om terrorisme som griper tak i leseren fra første side.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195310

EAN 9788203195310

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Sarajevo

Omtalt person Franz Ferdinand Sophie Chotek

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.

• "Jeg så alt - en roman om Francisco Goya" av Kirsti Blom
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen
  • "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen
  • "Enkenes paradis" av Toril Brekke