Hvetekornet

en roman fra Kenya

av (forfatter) og Reidulf Molvær (oversetter).

Bokvennen 2015 E-bok

Kenya var britisk koloni til 1963. Handlingen i denne romanen foregår i overgangsperioden på slutten av kolonitiden og feiringen av uavhengigheten. Vi blir vitne til folks ulike holdninger til både koloniherrene og frihetskjemperne. Det er ikke en fortelling som forherliger verken den ene eller den andre grupperingen. Noen som ble svikere, viser seg å ha motiver som ikke er så foraktelige som mange tror, og de som regnes som helter har heller ikke rent mel i posen.

Selv om politikk er et hovedtema, blir det likevel personskildringene som er viktigst. Familie- og kjærlighetsforhold blir påvirket av de sosiale omstendighetene, og folks følelser og integritet blir stilt på prøve. Svik og hederlighet står mot hverandre, men det er ikke alltid at svik gjenspeiler hjerteløshet, og den tilsynelatende hjerteløsheten er heller ikke alltid uttrykk for kulde og selviskhet.

Etter hjerteskjærnede offentlige og personlige renselsesprosesser, er håpet at kjærligheten og hederligheten til slutt vil seire.

Ngugi wa Thiong'o regnes som Kenyas mest berømte forfatter. På syttitallet satt han mer enn ett år i fengsel for sine skrifter. Senere reiste han i eksil til utlandet.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Kenya

En fantastisk skildring av frigjøringen av Kenya og av menneskelig styrke og svakhet. Vi møter historien gjennom øynene til ulike personer, svarte og hvite, kvinner og menn, helter og svikere, og de skildres alle med respekt og menneskelig forståelse. Menneskesinnet er ikke svart-hvitt, og når vi blir kjent med motivene bak handlingene får vi forståelse for karakteren og handlingene.

Romanen er grusom, med skildringer av vold, maktovergrep og terror fra begge sider, selv om britene med sin overlegne voldsmakt og sine konsentrasjonsleire selvsagt stiller i en særklasse. Men den er samtidig human med i sin respekt for enkeltmenneske og i troen på kjærligheten som ligger under.

Det er enda lenge til en ny Nobelpris i litteratur skal deles ut. Men britiske bettingbyråer har lister for alt. Her er topp tolv på Nicer odds sin liste per februar 2023. Der det finnes norske oversettelser har jeg lagt inn det og hver forfatter representeres kun med ett verk - som er helt vilkårlig valgt av meg!

Hvor mange av forfatterne har du lest?

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Et kor av minoriteter" av Chigozie Obioma
  • "Blodige kronblad - roman" av Ngũgĩ wa Thiong'o