En annen Mykle

møter med Jane Mykle

av (forfatter) og Jane Mykle (medforfatter).

Oktober 1994 Innbundet

I samtale med Alf van der Hagen forteller Jane Mykle om sitt liv som Agnar Mykles forfatterhustru, om barndom og oppvekst i Bergen, om sitt liv som sosialist og kunsthåndverker, samt om sitt arbeid med dukketeater og kommunepolitikken i Asker. Illustrert.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1994

Omtalt person Agnar Mykle

Dette var en av de første drabantbyene i Oslo med toetasjes rekkehus, og her hadde det vært byplanleggere på ferde. De ville gjerne plassere noen raringer innimellom, som sånne fargeklatter. André Bjerke var plassert ett sted der ute, Jens Bjørneboe et annet og Ernst Sørensen et tredje. Vi kom også dit ut for å være med og blomstre litt mellom alle bankfunksjonærene.

-Hva tror du Agnar Mykle opplevde som den største påkjenningen under selve saken?
-Jeg tror nok det var å stå der og lese opp i time etter time. Da orket jeg ikke å være til stede. Men han leste. Jeg syntes det var tortur å pålegge ham det. Han gråt da han var ferdig, fortalte han efterpå. Og det var dødsstille i salen. Han følte det slik at hans innerste ble utlevert.

Alle forfattere bør gifte seg. Men ingen bør gifte seg med en forfatter.

født Agnar Myklebust 8. august 1915
død 14. januar 1994
Hans mest berømte bøker, romanene Lasso rundt fru Luna og Sangen om den røde rubin om en ung manns erfaringer med livet, er blitt stående som høydepunkter i norsk litteraturhistorie.
Wikipedia
Sammen med sin kone Jane Mykle etablerte han Norsk Dukketeater i 1949
Sønnen Arne Bust Mykle (født 1937) har også arbeidet med dukketeater, blant annet barne-tv-serien om Pompel og Pilt fra 1969.

• "Hvetekornet - en roman fra Kenya" av Ngũgĩ wa Thiong'o
  • "Noveller 2" av Agnar Mykle
  • "Bly og vatn" av Jon Fosse
  • "Leseren - en samtale med Henning Hagerup" av Alf van der Hagen
  • "Roman 1987" av Dag Solstad
  • "Kulisser - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Kjell Askildsen - et liv" av Alf van der Hagen
  • "Hverdag - roman" av Kjell Askildsen
  • "Berre kjærleik og død - ein biografi om Tor Jonsson" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Elven som skiller - roman" av Ngũgĩ wa Thiong'o
  • "Dag Solstad - uskrevne memoarer" av Alf van der Hagen