Hjem til jul

fortellinger

Tiden 2010 Innbundet

Boka inneholder tjue noveller som handler om kvinner og dramaene i deres såkalt alminnelige liv.

Humoristisk og sårbart om en venninnegjeng fra Norges fremste novellist

En venninnegjeng drar på hyttetur for at mennene deres skal få mulighet til å savne dem. Det var den gang de alle var gift. Senere erkjenner en av dem at hun er lesbisk, og to andre oppdager sider ved ektemennene sine de ikke kan leve med. Flere har også aldrende foreldre og halvvoksent avkom det knytter seg visse bekymringer til. Da er det godt man har venninner. For eksempel å dra til Sverige for å handle, eller begynne på Pilates sammen for å bekjempe et snikende fysisk forfall. "How to get a perky but", som reklamen lover.I tjue små fortellinger viser Laila Stien et skjerpet blikk og finstilt øre for disse kvinnenes humor og sårbarhet. På liten plass evner hun å legge livene deres åpne, og vise de små og store dramaene i såkalt alminnelige liv. Hjem til jul handler om kvinner som kanskje ikke er så veldig synlige, men som Laila Stien ser bedre enn de fleste.Laila Stien (f. 1946) debuterte i 1979, og er en av Norges fremste novellister. Hun også skrevet romaner, barnebøker og dikt. Hun har mottatt Språklig samlings litteraturpris og i 2000 ble hun tildelt Aschehoug-prisen for sitt forfatterskap.

Forlag Tiden

Lyst å lese …
Noen korte fortellinger?
Om en venninnegjeng?
Om hverdagslivet?
Hjem til jul av Laila Stien er ei samling av 20 fortellinger om en venninnegjeng sitt hverdagslige liv. Vi får blant annet være med dem på hyttetur, pilates og til Sverige. Noen av fortellingene er så spennende at øynene nesten leser fortere enn hodet klarer å henge med. Fortellingene kan leses hver for en, men jeg anbefaler hele boka for å få mest mulig ut av leseopplevelsen.

Vi har olje og skiløpere , men det hjelper ikke, vi er og blir etterdiltere-negative og sære. Rita sier vi har et kompleks. Hun kaller det et tapstraume, og mener vi antakelig har hatt det helt siden vi mista Jemtland og Herjedalen.

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

Jeg og venninna mi kjøpte en pose bøker for to hundre kroner, her er min halvdel av bøkene.

• "Veranda med sol - noveller" av Laila Stien
  • "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip