Rolig sone

Oktober 2013 Innbundet

Live mistenker Aamund for utroskap. Sønnen Eskil på tolv stoler ikke på faren sin han heller. Når de bare får flyttet inn i det nye, arkitekttegnede huset, vil familien fungere bedre, tenker Live. I mellomtiden drar hun og Aamund på overnattingstur til en turisthytte i skogen, for å dyrke ekteskapet og kjærligheten. Men de er ikke de eneste. Et fremmed par kommer ramlende inn døra, med konjakk og brudekjole i sekken. "Rolig sone" er en roman om å ydmyke seg selv og sine nærmeste, om å begå nesten umerkelige overgrep, og om maktbalansen mellom mennesker som innbitt forsøker å elske hverandre.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Siste ord i boka så merkelig malplassert at det nesten trakk boka ned til terningkast 3.

Ella, mammas venninne, kommer gående sakte nedover mot oss på stien. Hun smiler med hodet på skakke, spør om det er vi to som er ute og spaserer i det fine været. Jeg svarer smilende at det er det.
- Og du er også ute og i full vigør, spør jeg.
Hun nikker, blir bare stående.
- Og du har fått deg nye møbler, hører jeg, sier jeg.
- Nei. Nye møbler er ikke noe for meg, jeg blir glad bare jeg får en ny dag, jeg, sier hun og ønsker oss god tur før hun rusler videre.

-Viktig å få folk til å føle seg verdifulle, det er da man får mest utbytte av dem.
-Det høres kynisk ut.
-Nei, hvorfor det? Jeg tenker sånn med hvert menneske jeg møter, det er da det skapes noe positivt som også jeg kan hente noe ut av, sier han [...].

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

• "Jeg er ikke slik - tre scenetekster" av Ellisiv Lindkvist