Hannibals krig

Kartagos kamp mot romerne

av (forfatter) og Thomas Tønnessen (oversetter).

Vega forlag 2009 Innbundet

Denne boken tar for seg krigen mellom Kartago og Romerriket. Hannibal ble sendt til Spania for å gjenopprette Kartagos ære, etter at de ble tvunget til å oppgi Sicilia til Roma. I 218 f.Kr. begynte Hannibal på sin historiske marsj mot Roma. Seksten år senere hadde han vunnet mange store seire, men han klarte ikke å oppnå sitt hovedmål, seier over Romerriket. I stedet ble han tvunget tilbake til Nord-Afrika for å hjelpe Kartago fra nok et nederlag mot romernes mektige hær. Har litteraturliste.

Etter en serie sviende nederlag mot den kartagiske hærføreren Hannibal, samlet romerne til et endelig oppgjør ved Cannae i august 216 f.Kr. Kremen av de romerske legioner, mer enn 87.000 mann, sto overfor Kartagos sammensatte hær av veteraner og leiesoldater. Da slaget var over, lå 60.000 romerske soldater igjen på valplassen, den blodigste dagen i militærhistorien fram til slaget ved Somme. Hannibals seier ved Cannae studeres fremdeles ved miltærakademier verden over som en taktisk genistrek. Den dramatiske historien om Hannibals liv og hans krig mot romerne er endelig tilgjengelig på norsk. John Peddie belyser personen bak de historiske fakta, hærføreren som nesten alltid seiret på slagmarken, men som strategisk sett var dømt til å mislykkes.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket Tunisia

Omtalt person Hannibal

Hannibal krysset Alpene med en hær med elefanter. Det er omtrent det jeg husker fra skoletiden. Preddie forteller hele historien om kartagergeneralens lange krigstokt fra Spania gjennom Romerriket til sørspissen av Italia og hjem igjen. Det gikk bra for ham til å begynne med, men det endte med nederlag og død ca. 183 år før vår tidsregning.

Egentlig er det forunderlig at en kan skildre slike begivenheter etter 2200 år med stor grundighet, men Preddie har gode kilder å bygge på. Likevel blir framstillingen til tider nokså flat. Det skyldes nok at Hannibal framstår som en dyktig militær strateg og taktiker, men uten noe liv og visjoner utover det. På den annen side opplives framstillingen med at Preddie trekker paralleller fram til både Napoleon og Montgomery. Bruken av elefanter i krig har selvfølgelig også fått sitt eget kapittel

Oversettelsen flyter stort sett greit, men enkelte steder forekommer forvirrende feil. Flere navn som Horats har beholdt sin engelske stavemåte: Horace. Kartene kunne ha vært bedre. En livlig, men atskillig kortere framstilling av Hannibals levnet og betydning finnes i Aschehougs verdenshistorie, bind 1, fra 1953.

Vincere scis, Hannibal, victoria uti nescis. Å seire forstår du, Hannibal, men ikke å utnytte seieren. (Sagt om Hannibal etter den knusende seieren hans over romerne ved Cannae).

• "Spartacus og slaveopprøret" av Barry Strauss
  • "Vin - druesorter, produsenter, regioner, anbefalinger, kart" av Jens Holmboe
  • "Waterloo 1815" av Erik Bjørnskau
  • "Kartenes makt - kartografiens historie fra middelalderen til i dag" av Ute Schneider
  • "Salomos tempel - myter og historie" av William J. Hamblin
  • "Den jødiske krig" av Josefus
  • "Attila - barbarkongen som utfordret Romerriket" av John Man
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Spor etter Jesus - funn, fakta, falsknerier" av Nils Petter Thuesen
  • "Dårskapens lovtale" av Erasmus Roterodamus