Spor etter Jesus

funn, fakta, falsknerier

av (forfatter) og Nils Petter Thuesen (illustratør).

Historie & kultur 2009 Innbundet

Det vi vet om Jesus er hentet ut fra historier i Bibelen. I tillegg er det gjort arkeologiske funn som kanskje kan fortelle oss noe om den historiske personen Jesus og hans miljø. Denne boken tar for seg hvilke av disse sporene som er ekte, og hvilke som er falske. Har ordforklaringer, litteraturliste og register.

Hvem var den historiske Jesus? At det finnes fire ulike fortellinger (evangeliene) skrevet av fire forfattere om en og samme person fra underklassen i et oldtidssamfunn er helt unikt. Det finnes også andre kilder, som arkeologisk materiale, som forteller om Jesus. I hvilken utstrekning kan levninger belyse Jesus og hans miljø - direkte og indirekte? Det er gjort mange funn de siste femti år. Noen er ekte, noen tvilsomme og andre falske. Slike oppdagelser skaper alltid høye bølger i verdenspressen. Ett er hvertfall sikkert: Sporene etter Jesus har alltid fascinert de fleste av oss - både de som tror på Gud og de som ikke gjør det. Nils Petter Thuesen er cand. philol. fra Universitetet i Oslo med blant annet oldtidshistorie og arkeologi i fagkretsen. Høsten 2008 reiste forfatteren i Jesu fotspor. Flere av fotografiene i boken er fra denne reisen til Israel.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Israel Palestina

Jeg kjøpte denne boka på billigsalg for noen år siden. Tittelen pirret min nysgjerrighet og jeg hadde store forhåpninger til mye ny kunnskap, hvordan ser vitenskapen på personen Jesus, og i denne forbindelsen den historiske Jesus. Men her var det lite nytt. Første delen av boka, som også var den mest interessante, handlet om evangeliene og hvordan de er blitt til. Videre utover i boka var det mest om arkeologiske utgravinger sett i forhold til hendelser som er omtalt i Bibelen. Klart det var ting som var nytt for meg her, men egentlig av liten interesse eller betydning. Som en sum kan jeg si at nye kunnskaper var det lite av ( kanskje kan jeg litt over gjennomsnittet om dette), så ut fra forventningene ble jeg skuffet.
Boka hadde også litt for mange skrivefeil og gjentagelsene var alt for mange, og dette var også med på å svekke boka og at den bare fikk terningskast tre.
Mine bokomtaler vil alltid ha et subjektivt preg. Les boka selv og se om du er enig med meg.

Vi har det hell å ha fått bevart hele fire beretninger om Jesus i form av de fire evangeliene fra 1. århundre. Tilgjengeligheten av fire ulike beretninger skrevet av fire forskjellige forfattere om en og samme person i oldtiden, er et meget sjeldent, ja trolig unikt fenomen.

De synoptiske evangeliene er minner eller tradisjoner om historiske hendelser. Disse er tolket i ettertid og i lys av hendelser som er skildret i Det gamle testamente.

Det fører feil å se på evangeliene med moderne øyne. I dem florerer mirakler, drømmer og påstander som sannhetsbevis...
...
Evangeliene er ikke objektive fortellinger. De ble skrevet for å samle stoff om Jesus siden vitner døde, tidsavstanden til ham begynte å bli stor og tradisjonene usikre. Evangeliene ble laget for å vise at Jesus er Messias og guddommelig, og de skal styrke og undervise dem som har svak tro eller som kritiseres for vranglære - kanskje nettopp individer i ferd med å forlate synagogen eller som var kastet ut av den.

• "Oldtidens verden - oppdag fortidens hemmeligheter" av Kate Santon
  • "Skriften på veggen - og andre bibelord i dagligtale" av Dag Kjær Smemo
  • "1000 fakta om dinosaurer" av Steve Parker
  • "Salomos tempel - myter og historie" av William J. Hamblin
  • "Den jødiske krig" av Josefus
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Verdens største katastrofer - naturkatastrofer, epidemier, teknikkens forbannelse, krig og terror" av Herbert Genzmer
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Oldtidens Roma - fra republikk til keiserdømme" av Duncan Hill