1814

krig, nederlag og frihet

Danmark - Norge under Napoleonskrigene

av (forfatter) og Morten Nordhagen Ottosen (forfatter).

Spartacus 2014 Innbundet

Krigsårene frem mot 1814 inneholder noen av de mest dramatiske begivenhetene i både dansk og norsk historie. I denne boken finner du for første gang en samlet fremstilling av krigsårene mellom 1807 og 1814 fra et felles dansk-norsk perspektiv.

Dette verket er et sentralt bidrag i markeringen av 200-årsjubileet for grunnloven og den dansk-norske skilsmissen, skrevet av en dansk og en norsk historiker. I boken forteller de om krigsbegivenhetene både til lands og til sjøs, hvordan de ble opplevd blant ulike samfunnslag fra elitene i København, Christiania og Kiel, til husmenn i Østerdalen, bønder på Lolland-Falster og småhandelsfolk i Slesvig-Holstein.

1814 var det moderne Norges fødsel. Norge ble selvstendig med en av Europas mest liberale grunnlover, og både selvstendigheten og grunnloven fikk leve videre selv om Norge mot slutten av året ble forent med Sverige i en løs union. Politisk sett gjorde dette Norge til en av Napoleonskrigenes vinnere, men "
"mirakelåret"
" 1814 ble født av et nederlag.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Norge Sverige Danmark

Tidsaspekter noen år før og etter 1814

• "Spillet om Norge - det politiske året 1814" av Bård Frydenlund
  • "Olav den hellige" av Lars Roar Langslet
  • "Vikingenes Russland" av Halvor Tjønn
  • "I skyggen av Holocaust - antisemittisme i norsk historie 1945 - 2023" av Kjetil Braut Simonsen
  • "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Skjebnemøte vest for havet - de beseiredes historie" av Thor Heyerdahl
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Hvordan språkene ble til" av Tore Janson
  • "Olav den hellige - spor etter helgenkongen" av Lars Roar Langslet
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Spor etter Jesus - funn, fakta, falsknerier" av Nils Petter Thuesen