Den jødiske krig

av (forfatter), Bente Lassen (oversetter), Fondet for Thorleif Dahls kulturbibliotek (utgiver) og Det Norske akademi for sprog og litteratur (utgiver).

Aschehoug 2002 Heftet

Dette er historien om Herodes den store og hans familie, og om fariseerne, sadukeerne og esseerne. Boka forteller om jødenes opprør og krig mot romerne, templets og Jerusalems ødeleggelse, og den siste motstandskamp fra borgen på Masadafjellet. Fortelleren, den jødiske historieskriveren Josefus, hadde selv deltatt aktivt i krigens første fase mot romerne og siden vært øyenvitne fra fiendens leir til mye av det som skjedde senere fram til Jerusalems fall. Med personregister.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788203182150

EAN 9788203182150

Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Palestina

• "Med Paulus i Hellas - reiser i et kulturlandskap" av Aage Hauken
  • "Norges historie ; Historien om de gamle kongene ; Historien om Danenes ferd til Jerusalem" av Theodoricus munk
  • "Klosterlasse - stormfuglen som ville gjenerobre Norden for katolisismen" av Oskar Garstein
  • "Årbøkene - (annales)" av Cornelius Tacitus
  • "Om gudenes natur og om vennskapet" av Marcus Tullius Cicero