Brev

EAN 9788203052637

Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Ved det som hittil er gjort, synes vi ikke befridd for kongedømmet, men bare for kongen. For selvom kongen er blitt drept, godtar vi alleslags kongelige befalinger. Men ikke bare det; vi godkjenner også som uttenkt av ham slikt som han ikke ville sette i verk dersom han levde. Og ikke ser jeg noen ende på dete: tavler slås opp, skattefritagelser innrømmes, store pengesummer deles ut, landsforviste får komme tilbake, forfalskede senatsbeslutninger arkiveres. Det ser ut som vi bare er blitt kvitt vårt hat mot dette skjendige mennesket og vår smerte over vår trelldom under ham, mens staten fremdeles befinner seg i den forvirring som han har styrtet den i.

• "Om staten" av Marcus Tullius Cicero
  • "Gallerkrigen" av G. Julius Cæsar