Gode naboer

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205543683

EAN 9788205543683

Genre Psykologiske thrillere

Omtalt sted Sverige

BOKOMTALE: Gode naboer av Mattias Edvardsson. Leseeksemplar fra Gyldendal

Mikael, Bianca, William og Bella flytter inn i et nytt nabolag i Skåne. Alt virker veldig idyllisk, og naboene er tilsynelatende hyggelige... det er iallefall førsteinntrykket. En dag blir Bianca påkjørt av en nabo, en tragisk ulykke blir konklusjonen eller tar politiet feil?

Den nye adressen til familien er Bråkmakergata, som gir noen koselige assosiasjoner til Astrid Lindgrens rike. Her er det ikke like hyggelig.... Les boka, du blir sikkert lurt underveis :)

Les hele omtalen her

Tittelen på boka er naturligvis ironisk ment, selv om det virker lovende da en småbarnsfamilie kommer flyttende fra hovedstaden og ned til Skåne til et boligstrøk som i sin søken etter den perfekte idyll er blitt oppkalt etter steder i Astrid Lindgrens univers. Her er fire og fire hus bygd opp rundt et felles tun.

Foreldrene i denne familien er læreren Micke og Bianca som er eiendomsmegler. De har to små barn. Naboene de får er et eldre ektepar, en fraskilt mann og en enslig mor med en sønn i ungdamsalderen. Det er først og fremst disse to siste som gjør seg bemerket. Denne moren, Jacqueline, har en fortid som modell i USA, en karriere som for henne var langt mindre glamorøs enn det kan høres ut som. I tiden etterpå har hun hatt psykiske problemer og er til dels alkoholisert. Sønnen hennes, Fabian, går på ungdomsskolen der han daglig utstrakt mobbing og samtidig er naturlig syndebukk når det oppstår konflikter. På skolen er Micke utnevnt til en slags kontaktlærer for Fabian, noe som ser ut til å fungere geit. Fabian som egentlig er en svært gløgg gutt, har ingen venner. Han har en sterk rettferdighetssans som kommer til å spille en viktig rolle i handlingsutfallet i boka.

Tidlig i boka skjer det som hele handlinga dreier seg rundt, en ulykke med et tragisk utfall. Småbarnsmoren Bianca setter seg på sykkelen for å gjøre en snartur til nærbutikken. I samme øyeblikk kommer bilen med Jacqueline og Fabian kjørende inn på tunet. Bilen stopper ikke for syklisten som blir dødelig såret og straks brakt til intensiven på sykehuset.

Handlinga i boka er konstruert lik at den hele tida hopper mellom det som har skjedd før ulykka og det som skjer etter. I tillegg veksler synsvinkelen mellom tre personer, Micke, Jacqueline og Fabian. Det kan høres komplisert ut, men med tydelige henvisninger til hvert kapittel er det likevel ganske greitfor leseren å henge med. Slutten kommer som en stor overraskelse.

Min egen liste over leste bøker gjennom året

Bøker

• "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill