Giftpillen

konspirasjonsteorier og deres ødeleggende kraft

Res publica 2021 Innbundet

Konspirasjonsteorier gjør stor skade. De ødelegger sosiale relasjoner. De huler ut samfunnskritikken, og erstatter den med blinde fiendebilder. De tar oppmerksomhet fra viktige debatter om virkelige problemer, fører til at politisk engasjement kveles i avmaktsfølelse og til at samfunnsmessig frustrasjon omdannes til hat og ekstremisme.

Likevel har vi en tendens til å la oss fascinere av disse teoriene. Vi forholder oss til dem som lettbeint underholdning, og de dukker stadig opp i populærkulturen. Ikke sjelden vekker de latter. Men konspirasjonsteorier er ikke festlige. De er farlige.

Giftpillen handler både om hva konspirasjonsteorier er, og om hva de gjør med oss som enkeltmennesker og fellesskap. Dermed setter latteren seg fast i halsen. Som forfatteren selv sier det: «Jeg skal ikke nekte for det: I arbeidet med denne boken har jeg iblant vært sint.» Sinnet kommer til syne som et engasjert oppgjør med en tankegang som i siste instans truer demokratiet.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2021

• "Tenk enkelt - få mer av det som betyr mest" av Carina Poulsen
  • "På åstedet - jakten på bevisene" av Eva B. Ragde
  • "USA på 200 sider - amerikansk politikk fra George Washington til Hillary Clinton og Donald Trump" av Frank Aarebrot
  • "Reiulf Steen - historien, triumfene og tragediene" av Hans Olav Lahlum
  • "What is love" av Odd-Magnus Williamson
  • "Drømmenes sykkelregister" av Erlend Loe
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Lars Monsen - mitt liv" av Lars Monsen
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Kongstanken - Haakon & Maud I" av Tor Bomann-Larsen
  • "200 år på 200 sider - en kavalkade over Norges historie etter 1814" av Frank Aarebrot
  • "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman