Går du nå, er du ikke lenger min datter

Spartacus 2017 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

«Som barn skjønte jeg det aldri, hvorfor andre ikke ville hjelpe oss, sånn på ordentlig. Når jeg tenker meg om, skjønner jeg det heller ikke i dag.»

«Går du nå, er du ikke lenger min datter» er Anne Bitschs fortelling om en oppvekst med en psykisk syk og alkoholisert mamma. Ved å lete i gamle brev, dagbøker, offentlige arkiver og i samtaler med mennesker som kjente dem, prøver forfatteren å finne svar på hvordan en familie kunne gå i oppløsning uten at noen grep inn. Hun vil avkle mytene om den typiske misbruker og skildrer enkeltmenneskets og samfunnets avmakt i møte med omsorgssvikt av barn fra «møblerte hjem».

Dette er en personlig bok om overlevelse og tilgivelse, som tar parti for de barna som ikke selv kan fortelle hvordan de har det når mor eller far drikker.

Forlag Spartacus

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Anne Bitsch

Denne boken er skrevet med blod, svette og tårer, og bare av den grunn bør den leses, for dette er en bragd. Høsten 2016 dro Anne Bitsch til hjemlandet Danmark for å gjenfinne sin historie i offentlige arkiver. Det var nesten nifst å lese om, for i november 2016 dro jeg selv til Danmark i et lignende ærend, og min tremenning - som jeg ikke hadde møtt på 23 år - hadde tatt vare på kort fra min mor i en liten eske som hadde overlevd diverse flytninger og opprydninger. Der - med min mors vemmelige håndskrift - stod de tingene bekreftet som hun overfor meg benektet. Monsteret avslørte seg selv, med sin egen håndskrift. Så heldig var ikke Anne Bitsch, men jakten hennes er desto mer gripende.

Jeg skjønner likevel ikke hvorfor hun på s. 26 påstår at "Kamma" betyr "ren, ubesudlet". Kamma var rett og slett kallenavnet på jenter som var døpt Karen Margrethe. Det har ingen betydning utover det. (Katharina Margarites (Karen Margrethe) betyr riktignok "ren" og "perle" på gresk.)

Kjærlighet gjør blind, sies det. Jeg tror også kjærlighet kan gjøre døv, at man blir i stand til å sile bort all informasjon som ikke gir næring til fortellingen om at man er skapt for hverandre - som at den man elsker, beskriver det å være til stede for sine barn, dem som trenger en, som en irriterende distraksjon.

Oppfatningen var at barn verken var eller skulle være en hindring for de voksnes liv. Barn var «robuste»…Fra jeg var ni år, sorterte og vasket jeg mine egne klær…Andre dager skrelte jeg poteter når jeg kom hjem fra skolen, eller syklet og hentet melk på den lokale bondegården, så mamma hadde hjelp med middagen. Fra jeg begynte i andre klasse, smurte jeg mine egne nistepakker hver morgen…Gjennom hele oppveksten og skoletiden var kløften mellom meg og klassekameratene mine svimlende dyp.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Winter" av Ali Smith
  • "Byen vest for loven - ukultur, maktspill og udugelighet i Bergen" av Ola Thune
  • "Norske ødegårder - historien om stedene vi forlot" av Øystein Morten
  • "Identitet" av Thure Erik Lund
  • "Nord - roman" av Merethe Lindstrøm
  • "Penelope er syk - roman" av Ole Robert Sunde
  • "Jeg har ennå ikke sett verden - noveller" av Roskva Koritzinsky
  • "Kjære Ijeawele, eller Et feministisk manifest på femten forslag" av Chimamanda Ngozi Adichie