Omtale fra forlaget
Den gotiske romanen Frankenstein eller den moderne Prometevs av Mary W. Shelley er andre bok i den nye klassikarserien med verdslitteraturens viktigaste verk i ny nynorsk språkdrakt.
Frankenstein vert ofte sett på som det første eksemplet på science fiction-litteratur i verda. Romanen har hatt enorm påverknad på seinare litteratur og populærkultur, ikkje minst for film. Karakteren Victor Frankenstein og hans namnlause monster har blitt eit omgrep i mange språk. Originalromanen er derimot nokså lite lesen.
Forfattar Mary W. Shelley var ein av dei aller første kvinnelege forfattarane som ikkje skreiv under pseudonym. Den første utgåva var publisert anonymt, medan namnet hennar stod på andreutgåva frå 1823. Det at ei kvinne i tillegg skreiv om eit slikt tema, gjorde henne banebrytande og til ein av dei aller viktigaste forfattarane i verdslitteraturen.
Forlag Skald
Utgivelsesår 2016
Format Slide bound
ISBN13 9788279592495
EAN 9788279592495
Serie Skalds klassikarar
Genre Gr√∏ssere
Språk Nynorsk
Sider 319
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne oversettelsen er basert på den første utgivelsen fra 1818, da Mary Shelly sitt navn ikke ble nevnt. Det var først i 1823 leserne fikk vite at en 19 år gammel kvinne sto bak.
La meg først si at denne boken var alt annet enn jeg hadde forestilt meg, og kanskje er det overraskelsen jeg sitter igjen med, som også preger terningkastet.
Når det er sagt har jeg likevel en klar oppfatning av hva jeg liker så godt med boken.
Språket er helt nydelig, det meste skildres både poetisk og inderlig, uten å bli pompøst.
Stor takk også til oversetter Øystein Vidnes.
Det er vanskelig å si med få ord hva boken handler om, for det er så mye mer enn en vitenskapsmann og monsteret han skaper i sitt laboratorium. Her er det psykologi, mellommenneskelige relasjoner, sorg og lykke, sammen med både egoisme og solidaritet.
Den handler også om en utrettelig kamp om å nå mål. Den handler om oppofrelse, godhet og betingelser for kjærlighet.
Monsteret er egentlig en skjønn sjel, men mangel på nærhet og omsorg gjør noe med godheten han har i seg. Han ønsker bare å bli sett for den han er på innsiden, i stedet blir han dømt og avvist kun på bakgrunn av utseende. Det urettferdige han opplever gjør ham ulykkelig, og sinne får overta og hevnen blomstre. Denne delen fikk meg til å tenke på fremmedfrykt i alle sine former, for boken viser også at dialog skaper forståelse og sympati. I et samfunn som vårt, der mye dreier seg om det ytre (les Tinder, Instagram, Facebook, Snapchat og Tik-tok) er det kanskje flere som kan føle på at ingen egentlig kjenner personen bak bildet.
Jeg hadde stor nytte av å lese denne artikkelen i forkant av boken. Den kom fram som et tips fra Nicolai Styve i en annen god og omfattende bokomtale.
Med alt det forunderlige og tragiske som skjer i løpet av disse 315 sidene, sitter jeg igjen med en følelse av å ha lest en romantisk grøsser. Dette er en bok for diskusjon.
Å bedømme en bok som har preget populærkulturen i to århundrer kan virke som en unødvendig øvelse. Jeg har allikevel gjort et forsøk i bloggen min.
Den store overraskelsen for meg var at jeg på forhånd trodde jeg kjente historien ganske godt, men satt allikevel igjen med et helt annet inntrykk etter å ha lest boka. Det er flere steder i historien hvor handlingen i filmene er annerledes enn boka, men den største forskjellen for meg er at der hvor filmene har et relativt grovskåret og om mulig maskulint preg, legger boka vekt på naturopplevelser, filosofi, vennskap og følelser.
Rent språklig er også boka annerledes enn jeg forestilte meg. I all hovedsak er fortellingen skrevet med lange, utbroderte setninger og stor ordrikdom. Mange elsker denne formen for litteraturlyrikk, men selv er jeg litt reservert. Jeg sliter litt med å holde tråden. Særlig når jeg leser på engelsk og jeg stadig må slå opp enkeltord. Kunne lagd en ganske lang liste over ord og utrykk jeg aldri har hørt før.
Et godt eksempel på Pandoras eske. At en 21årig kvinne har så god innsikt i menns psyke er intet mindre enn imponerende, merker en klar input fra Byron.
Like aktuell som alltid, forstyrrer vi skaperverket vil det få uante konsekvenser.
Beste boken som noen gang er skrevet av en kvinne.
En svært interessant roman, Frankenstein. Kjenner godt den følelsen av intenst selvhat. Romanen er også tvers igjennom godt skrevet. Terningkast fem :-)
Var mennesket virkelig så mektig, dydig, storslått, og samtidig så ondt og primitivt? På den ene siden kunne mennesket fremstå som en ætling av ondskapens prinsipp, på den andre siden kunne det være alt nobelt og guddommelig.
I saw how the fine form of man was degraded and wasted; I beheld the corruption of death succeed to the blooming cheek of life; I saw how the worm inherited the wonders of the eye and brain. I paused, examining and analysing all the minutiae of causation, as exemplified in the change from life to death, and death to life, until from the midst of this darkness a sudden light broke in upon me--a light so brilliant and wondrous, yet so simple, that while I became dizzy with the immensity of the prospect which it illustrated, I was surprised that among so many men of genius who had directed their inquiries towards the same science, that I alone should be reserved to discover so astonishing a secret.
Alas! why does man boast of sensibilities superior to those apparent in the brute, it only renders them more necessary beings. If our impulses were confined to hunger, thirst, and desire, we might be nearly free; but now we are moved by every wind that blows and a chance word or scene that that word may convey to us.
Men jeg er en splintret trestamme; lynet har slått ned i min sjel [...]
None but those who have experienced them can concieve the enticements of science.
Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.
Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.
Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.
Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.
Bøkene er ikke rangert.
Lenke til den originale listen.
Saftig utvalg. Dickens, Tennyson, Thackerey, Ruskin, Stevenson, Stuart Mill, Samuel Butler, Oscar Wilde, George Eliot, Brontë-søstrene, Percy og Mary Shelley og mange flere. Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.