Familien på Gidske

en slektshistorie fra Vestfold

Gyldendal 2013 Innbundet

Skjelmsk beretning fra småbylivet i forrige århundre

Pauline er yngste datter i den fattigfornemme offisersfamilien Fagerschiold, der Juliane og Viktoria allerede er garvede jomfruer på langt over tredve, med lang erfaring i å manøvrere mellom pengesorger og småbysladder. Det påligger Pauline ansvaret «å bli gift», og storesøster Juliane tar det svært ille opp da Pauline nekter å komme tobakkshandler Schulze i møte. I stedet gjør hun noe så skandaløst som å forelske seg i den unge, kjekke, men dessverre langt fra velstående engelskmannen som besøker stedet.
Familien på Gidske er beretningen om Pauline og hennes strenge storesøstre, om barna hun etter hvert får, og om livene deres i den lille vestfoldske kystbyen Kristiansholm. Gjennom familiens tilværelse følger vi samtidig den store og den lille historien om Norge i første halvdel av forrige århundre, skjelmsk, varmt og samtidig helt presist fortalt av Karin Bang.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205460973

EAN 9788205460973

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Vestfold

Inspirert av Anja lager en liste over litteratur knyttet til min kjære øy, Veierland. En øy med historie tilbake til vikingtiden, der sterke kvinner styrte hele vinterhalvåret mens mennene var på sjøen eller i sydisen på hvalfangst. Et samfunn som inntil for få år siden styrte seg selv, og ivaretok sine funksjoner uavhengig av omgivelsene omkring. Og et samfunn som har huset markante personligheter.

Jeg åpner listen, selv om den ikke er helt ferdig.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

• "Jenna - dokumentarroman" av Lise Galaasen
  • "Før himmelen roper deg hjem" av Eva Mjøen Brantenberg
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman
  • "Nattergalen i Sunset Boulevard - roman" av Susan Meissner
  • "De som dro, og de som ble igjen" av Parinoush Saniee
  • "Tilfellet Blumenfeld - thriller" av Espen Holm
  • "Den hvite slavehandelen - trafficking av norske jenter 1880-1914" av Roald Rynning
  • "Usynlighetens historie" av Martha Batalha
  • "Familien Winther" av Katrine Wessel-Aas
  • "Den forbudte historien" av Annette Dutton
  • "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Ringrosen - jakten på en sannhet" av Lena Roer