Fru Muus' klage

ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika

Press 2019 Innbundet

Høsten 1879 markerte starten på slutten for ekteskapet mellom Bernt Julius Muus og Oline Muus, da Oline klagde sin mann inn for retten for vanskjøtting av henne og barna over flere år, samt underslag av penger. Rettsaken medførte den største sosietetsskandalen noensinne i det norske Amerika og pressefolk formidlet oppdateringer i både Amerika og Norge.

Forlag Press

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Minnesota

Omtalt person B.J. Muus Oline Muus

Den beste boken jeg har lest i 2019. Kunne ikke gi meg før siste side 310 av avsluttet. For en sann historie. En historie som viser at det i deler av det kristne miljøet fra Norge var stor motstand mot å bli amerikanisert. Nyttig lærdom nå man tenker på innvandringsdebatten som raser i Norge i dag. Boken bør inn i historiefaget.

• "Dronningen vi ikke fikk - en biografi om kronprinsesse Märtha og kong Olav" av Trond Norén Isaksen
  • "Kronprinsessens krig - den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt" av Trond Norén Isaksen
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Olav V - Ensom majestet" av Tore Rem
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Fuglenes fantastiske liv" av Jennifer Ackerman
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Den korteste historien om Russland - fra vikingene til våre dager" av Peter Normann Waage
  • "Fernanda Nissen - kjærlighet og arbeid" av Mari Jonassen
  • "Marcus Thrane - forbrytelse og straff" av Mona R. Ringvej