Et større vi

til forsvar for livet

av (forfatter) og Jon Gangdal (medforfatter).

Aschehoug 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788203294501

EAN 9788203294501

Genre Personlige beretninger

[...] jeg kan ikke la være å tenke på at fødsel og død er egentlig to veldig like opplevelser. Et liv kommer til den verden. Et liv forlater den. Ved inngangen til livets ytterpunkter, fødsel og død, kommer vi til det ukjente. Babyen som kommer ut av mors trygge liv, vet like lite om hva som venter, som den døende.

Snart oppdaget jeg at det var ikke henne, men vi voksne som eide det største problemet: vi målte utviklingen hennes ut i fra våre egne oppfatninger av hva livet skal være.

Men så begynte jeg igjen å se på Rebekka. Hun var annerledes, ingen tvil om det. Hun trengte hjelp til det meste og hadde heller ikke utviklet et språk så vi kunne snakke ordentlig med henne. Likevel var hun så blid og glad det aller meste av tiden. Da begynte jeg å tenke at når hun har det bra og lever sitt liv med glede, når hun selv møter sine utfordringer på en positiv måte, skal jeg da være den første negative hindringen hun støter på? Skal jeg ødelegge de dagene hun har fått tilmålt, fordi jeg styres av min egen forventning om hva et menneskeverdig liv skal være?

Bøker jeg har lest i 2017

• "Kongen av gutterommet - hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk" av Dennis Vareide
  • "Mine ni liv" av Shabana Rehman
  • "Jeg går først - Arne Sigve Klungland hadde bestemt seg for å nyte livet" av Frode Sandal
  • "Erlend Elias - fra Tysfjord til Tigerstaden" av Erlend Elias
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad